Pages

Ads 468x60px

Friday, 19 October 2012

Sebuah Pertemuan

Ketika diri mencari sinar

Secebis cahaya menerangi laluan

Ada kalanya langkahku tersasar

Tersungkur di lembah kegelapan 


Bagaikan terdengar bisikan rindu 

Mengalun kalimah menyapa keinsafan

Kehadiranmu menyentuh kalbu 

Menyalakan obor pengharapan 


Tika ku kealpaan 

Kau bisikkan bicara keinsafan

Kau beri kekuatan, tika aku Diuji dengan dugaan

 Saat ku kehilangan keyakinan 

Kau nyalakan harapan 

Saat ku meragukan keampunan Tuhan 

Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala 


Menitis airmataku keharuan 

Kepada sebuah pertemuan 

Kehadiranmu mendamaikan 

Hati yang dahulu keresahan 


Cinta yang semakin kesamaran 

Kau gilap cahaya kebahagiaan 

Tulus keikhlasan menjadi ikatan 

Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

 

Titisan air mata menyubur cinta 

Dan rindu pun berbunga 

Mekar tidak pernah layu 

Damainya hati Yang dulu resah keliru 

Cintaku takkan pudar diuji dugaan 

Mengharum dalam harapan 

Moga kan kesampaian kepada Tuhan 

Lantaran diri hamba kerdil dan hina 



Syukur sungguh di hati ini 

Dikurniakan teman sejati 

Menunjuk jalan dekati-Nya 

Tika diri dalam kebuntuan 


Betapa aku menghargai 

Kejujuran yang kau beri 

Mengajarku mengenal erti 

Cinta hakiki yang abadi 


Tiada yang menjadi impian 

Selain rahmat kasih-Mu Tuhan 

Yang terbias pada ketulusan 

Sekeping hati seorang insan

Bernama teman


CORETAN UNTUKMU SAHABAT

bismillahirrahmanirrahim


alhamdulillah,,Allah masih memberikanku kesempatan untuk menikmati nikmat Iman dan Islam pada awal pagi ini.. dingin,,nyaman,,terasa amat mendamaikan dan menenangkan jiwa..tambahan lagi baru lepas hujan..Nikmatnya !!! syukur ya Allah..

mulai hari ini, tamatlah sudah sem 1 ana di asasi UIA ni.. final exam sudah ana hadapi dengan penuh usaha,seiring dengan doa dan tawakal kepadaNya.. moga natijahnya kheir2 sahaja..insyaAllah..


di sini,, ana ingin coretkan serba sedikit cerita suka dan duka, gembira dan sedih, tawa dan tangis antara ana dengan sahabat-sahabat tersayang.. nak mula dengan yang mana dulu ya?? 

mestilah ana mulakan dengan roommate dulu sebab merekalah antara insan yang pertama ana kenal.. ketika tubuh kerdilku ini berdiri di hadapan mahallah aisyah, ana menarik nafas panjang.. begitu 'unik' mahallah aisyah ni ye.. tapi,,tak apalah, ana sudah bersedia dari segi fizikal dan mental.. lalu ana melangkah jua masuk ke dalam bangunan mahallah aisyah.. secara zahirnya memang mahallah aisyah ni tak setanding dengan mahallah lain yang lebih terserlah kemodenannya tapi jauh dasar hati ana ada keistimewaan yang tersimpan di dalam bangunan 'unik' ni.. lalu, setapak demi setapak kudaki anak tangga,,alhamdulillah dapat level 2.. mataku mula melilau mencari di manakah bilik 207.. akhirnya, dalam keadaan teruja ana sudah berdiri di hadapan bilik 207.. pintu bilik diketuk,,salam diberi.. seorang sahabat menguak pintu..sayup-sayup ana dengar ada satu suara jerit 'pakai tudung semua,ada lelaki'..lelaki itu adalah abang ana yang tolong mengangkat barang-barang berat.. abang mula menjauhkan diri,,berada si sebalik pintu.. kemudian, mataku kembali fokus memandang wajah-wajah baru dihadapanku kini.. dengan lafaz bismillah ana melangkah masuk ke dalam bilik yang menempatkan 8 orang.. ramainya !! kufikirkan dalam 4 orang je.. emm,, takpelah dulu kat asrama sampai 20 orang pun takde masalah.. barang-barang yang sangat banyak tu kususun di tepi katil dahulu.. selepas bersalaman dengan ahli roommate,, ana turun untuk mengiringi pemergian mak dan ayah.. kolam air mataku ini bergenang.. menanti saat untuk tumpah tapi sedaya upaya kutahan.. ana tak mahu tengok mak ayah ana sedih jugak.. ana cuba ukirkan senyuman paling manis buat 2 buah hatiku ini.. tak lama kemudian kereta ayah meluncur pergi.. saat itu jua kaki ini melangkah semula ke bilik untuk mengemas barang-barang.. 

sayang mak dan ayah .. insan yang banyak berjasa dalam hidupku

selama seminggu ana telah menjalani taaruf week.. ketika itulah ana ambil masa mengenali sahabat-sahabat baru yang sebilik, satu kos dan semua warga mahallah aisyah.. haa,, tak lupa juga kepada kakak comitte yang sporting, baik dan macam-macam lagi lah.. semua terBAIKKK !!!! 

berbalik semula kepada kisah roommate..alhamdulillah sehingga ke hari ini ana bersyukur dikurniakan sahabat-sahabat sejati.. kami ibarat sebuah keluarga, ada mak (hazwani jamal), kaklong (mizah) dan seterusnya.. mereka inilah yang telah menceriakan hari-hariku..

sebelah kiri: azura,shahirah,hamizah,hazwani & sebelah kanan: ena,shaliza,khalidah,puteri

SHAHIRAH,, mula-mula nampak macam serius tapi bila dah kenal hati dia,, rupa-rupanya agak childish.. suka spongebob,, dengar lagu balada,, dan yang paling penting,, kami sekepala iaitu kami gila bola dan tak layan korea.. banyak persamaan antara kami sampai tak dapat nak disenaraikan.. mungkin disebabkan itu kami agak rapat.. shahirah ni kos nursing tapi dia sendiri tak tau kenapa ambil kos nursing.. katanya nak buka syarikat minyak ala-ala petronas satu hari nanti.. inysaAllah mudah-mudahan sebab rezeki Allah datang tanpa dapat disangka arahnya..  antara sahabat yang selalu mendengar luahan hati ana, mendengar cerita ana bila balik usrah,, ana akan kongsikan dengannya.. moga ingat lagi dan bermanfaat !! maklumlah orang rajin baca buku ni..:) insan ini jualah yang selalu mengambil berat terutamanya ketika ana demam.. jelas terpancar kasih sayang seorang sahabat.. 

PUTERI,, dari kos engineer tukar ICT.. seorang yang berpewatakan lembut, selalu menjadi penyelamat bila di'appoint' jadi imamah.. maafkan saya.. kadangkala perasaan gementar jadi imamah ni membuatkan diri ini tak mampu nak melangkah ke tikar sejadah imamah.. tiba-tiba jadi parkinson sekejap tapi taklah teruk sangat.. :D bila waktu subuh rajin kejut.. antara insan yang selalu juga memotivasikan diri ana especially buku.. bila tengok dia baca buku,, hati ini mula melompat-lompat nak baca jugak.. akhirnya,, novel SUAMI AKU USTAZ dan SULTAN MUHAMMAD AL FATEH telah ana beli.. setiap kali ke midvalley,, tak sah kalau tak singgah MPH.. ada je buku yang nak beli.. itulah kami !! :)

KHALIDAH,, maaf ye ida ana guna nama penuh walaupun rasa macam something wrong je dengan panggilan tu..hehe.. idalah orang pertama yang ana kenal.. ingat lagi time kita jumpa di AMF untuk register.. tukar-tukar nombor telefon (maklumlah teruja jumpa orang satu kos) .. ingat jumpa kat situ je rupa-rupanya kita ditakdirkan sebilik.. wahh !! menambahkan keterujaanku.. time taaruf week asyik jalan dengan ida je sebab ana tak biasa dengan orang yang tak kenal.. di situlah ana mula mengenali sahabat-sahabat yang kos bar.. boleh tahan ramai juga yang ambil BAR.. alhamdulillah,, kami pemegang panji Islam.. nak mengenali ISLAM,, orang akan cari kita untuk memahaminya.. subhanAllah.. lagi satu,, ida seorang yang sangat suka keluar jalan-jalan.. hampir setiap minggu bayangnya mesti tak wujud.. kemana lagi kalau bukan rumah abang atau kakak atau balik muar.. antara tiga tu lah.. :)

HAMIZAH,, kos engineer.. digelar 'kaklong' dalam kalangan kami sebab mungkin dia agak matured kot.. hehe.. orang kedah, gaya loghatnya selalu dilakonkan semula oleh syahirah tapi tak berapa nak jadi..:) hehe.. tapi dia tetap bersabar.. emm.. suka hindustan dan dia jugak sangat suka berlakon.. pernah satu hari ni dia berlakon jadi watak mak si shahirah.. mantap ! boleh masuk rancangan pilih kasih dah.. jadi penceria suasana..

HAZWANI,, makkk !!! panggilan mak tu dekat bilik je,, kat rumah tu emak sejati dunia akhirat.. digelar mak sebab agak lebih tua berbanding kami yang agak muda ni..takdelah ana gurau je.. jangan marah mak.. kos nursing.. seorang yang sangat concerned time ana tak sihat.. memanglah sebab dia kan mak ! hehe.. selalu buatkan kami air time sarapan dan kadang-kadang malam.. rajin sangat ke kedai kak yah sebab dia memang ada share dengan pemilik AC shop tu.. :)  gurau-gurau.. 
 
AZURA,, kos engineer.. tapi semenjak puasa tempoh hari tahap kesihatannya tak menentu.. masalah gastrik yang agak teruk.. risau kami dibuatnya.. makan muntah, tak makan pun muntah.. masa 1st time dia cakap sakit perut,, hantar pergi ppum naik ambulans.. tapi,, tiap kali gastriknya datang,, kami tak mampu nak buat apa dah.. ada la satu kisah ni seseorang tu bersungguh-sungguh doakan kesihatannya.. yang tahu mula-mula ana dengan mizah tapi dah tersebar kot rasanya.. tak perlu dimentionkan siapa dia,, dia segan ! azura berasal dari selangor,,boleh tahan juga selalu balik.. untunglah dekat kan ! emmm...

SHALIZA,, orang ganu.. senyum sokmo ! kos nursing.. tak berapa nak banyak cakap tapi bila cakap boleh tahan ! dengan loghat ganu, apa pong boleh.. suka tengok running man,, lepas tu mulalah gelak sorang-sorang.. alhamdulillah setakat ni ana tak tersangkut lagi dengan korea.. dalam bilik ni yang tak layan korea cuma ana dan shahirah.. tak tau kenapa.. walau apapun,, ana banyak belajar bahasa ganu dengan dia.. boleh ghoyak sikit kang hokkk !!! :) hehe

makan-makan di the chicken rice shop ! bukan sekadar nasi ayam ~~


oh ya ! sebelum terlupa insan ini turut bermakna dalam hidup ana.. bilikmu bilikku jua.. bila rasa bosan, bilik merekalah ana tuju.. berbual-bual.. tumpang tidur..
sangat ambil berat,, itulah dia wan syafiqah ore kelate dan athirah oghang peghok.. :)
mereka sebahagian daripada keluarga bilik kami..
kiri athirah & kanan syafiqah

itulah serba sedikit cerita mengenai roommate ana.. hakikatnya banyak perkara yang ana tak tau pasal mereka.. memandangkan masing-masing akan bercuti panjang, rasa hati ni sangat berat nak berpisah.. sejujurnya antunna semua pelangi dalam hidup ana.. ana takkan pernah lupakan memori terindah sepanjang sem 1 ni.. di musolla,, kita solat berjemaah sampaikan jadi kebiasaan,, bila takde salah seorang tak lengkap rasanya.. di cafe kita selalu makan sama-sama.. selalu main di court sama-sama walaupun tak berapa nak terer main badminton.. dan selalu jugak kita keluar jalan sama-sama especially midvalley.. semua kenangan ni takkan pernah luput dari ingatan ana.. jadi,, ana nak mohon maaf atas kekhilafan diri ini.. ana terlalu banyak kelemahan dan banyak sangat buat salah dengan antunna semua.. mana tahu jika ini adalah pertemuan terakhir buat kita,, ana mohon halalkan semuanya.. kadang-kadang ana tak perasan tersalah ambil barang kepunyaan antunna,,terguna ke.. kesalahan dengan manusia kena minta maaf dengan manusia.. dan ana tak lupa juga nak mengucapkan terima kasih sangat-sangat atas kebaikan antunna.. sanggup jaga ana time demam,, caring n semualah.. ana gembira dipertemukan dengan antunna.. alhamdulillah ! hanya Allah sahaja yang mampu membalas..jazakunnallahu khair :)


saat kisah ini dicoretkan,, antunna semua sedang enak dibuai mimpi.. ana tak tidur sebab nak tinggalkan sesuatu pasal KITA.. sudi-sudilah baca dan apa yang terkurang atau terlebih tu ana mohon maaf sekali lagi..

terimalah ini sebagai ingatan tulus ikhlas dari ana :)
moga kita bertemu di sem 2 dan sem 3..
SAHABAT FILLAH <3 ~~~















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...