Pages

Ads 468x60px

Tuesday, 3 December 2013

saat encik MAUT menjemput!


wahh! banyaknya kereta depan rumah saya hari ni.. sebelum ni tak pernah2 pun..

hemmmm....

Jojo meninjau pula ke dalam rumah.. wah ramainya orang! ada kenduri sape hari ni? mak tak cakap pun..

yang peliknya semua orang buat Jojo seolah2 tak wujud dalam rumah pada hari itu...dah kenapa ya? tiba-tiba masuk seorang lelaki berjubah putih dan berserban sambil membawa tongkat.. mukanya agak kabur pada penglihatan Jojo.. yang pastinya lelaki misteri itu berbual-bual dengan mak ayah.. 

"assalamualaikum.. saya datang ni membawa hajat,," ujar lelaki misteri itu..

"waalaikumussalam.. apa hajat kamu datang ke sini?" balas ayah..

"begini, saya ingin menyunting anak perempuan pakcik yang bernama Jojo tu.. sekiranya encik sudi boleh saya mengahwininya?" 

"emm... boleh tu boleh.. tapi dia setuju ke? dia kenal kamu?"

"kami kenal gitu-gitu je.. tapi saya selalu jumpa dia, tengok apa dia buat setiap hari.. cuma dia tak perasan"

"yeke?"

blablablablabla.............. Jojo semakin tak jelas butir bicara mereka.. siapa lelaki ni??

tapi kenapa muka mak ayah sedih? bukankah lelaki itu ingin berkahwin dengan saya? emm mungkin mereka berat nak lepaskan anak bongsu mereka.. tapi muka lelaki misteri tu pun macam taknak senyum je.. apa sebenarnya dah berlaku? Jojo terus menerus memasang telinga mendengar perbualan mereka..

"boleh saya tahu encik ni sape? tanya ayah.

"saya harap pakcik tak terkejut ye.. sebenarnya saya adalah AJAL yang ingin menjemput anak pakcik pergi menemui Tuhannya"

BBAAAPPP!!! terpana seketika.. apakah benar??

patutlah wajah mak ayah sedih.. patutlah kamar tidurnya tidak dihias indah.. patutlah orang ramai datang hari ini dan tidak menghiraukan kehadirannya..

rupa-rupanya! aku dah mati! terlihat mak membentangkan tilam nipis di ruang tamu.. kain putih sedang digunting mengikut saizku.. bau air mawar semerbak memenuhi ruang tamu.. orang ramai sudah mula duduk bersimpuh dan bersila membacakan surah yasin.. 

ku merenung lagi dengan penuh rasa sayu.. saat kucupan terakhir di wajahku.. ku lihat wajah mak ayah begitu sugul.. kain sapu tangan itu sudah lencun.. ku lihat lagi wajah ahli saudaraku.. sama juga.. ku lihat pula wajah sahabat-sahabatku yang bertandang.. pun sama juga.. andainya dapat aku mengelap air mata mereka dan berkata jangan menangis kerana aku lagi,, tapi apakan daya aku tak mampu nak berbuat apa-apa.. yang ada hanyalah sekujur jasad yang terbujur kaku.. 

suasana semakin hiba.. perlahan-lahan jasadku dimasukkan ke dalam keranda dan terus dibawa masuk ke dalam kereta perkahwinanku iaitu van jenazah.. sekejap lagi aku akan berakad nikah di masjid.. rumah yang kudiami direnung sayu.. selamat tinggal rumah! rumah yang kutinggalkan buat selama-lamanya...




di tanah perkuburan, ya itulah rumah yang akan ku duduk sebelum tibanya hari kiamat.. jauh di perut bumi.. 
ruang yang sempit dan gelap.. dikelilingi tanah dan berdebu.. jasadku dibaringkan dan diletakkan papan di atasku.. suasana terus menjadi gelap.. sayup-sayup kedengaran ku dengar tangisan ahli keluarga dan kaum kerabat begitu juga dengan sahabat-sahabatku.. aku tak mampu berbuat apa lagi... mereka menimbusku dengan tanah-tanah.. meninggalkan aku keseorangan di satu tempat yang gelap.. rasa ketakutan menghimpit diri.. bagaimanakah nasibku nanti? apakah taubatku diterima? apakah selama ini Allah meredhaiku? bermacam soalan bertandang.. semakin cuak tatkala menunggu kehadiran malaikat munkar nakir.. ya Allah tolong aku! ampuni aku!!


# persediaan untuk mati.. bersediakah kita? 

bila-bila masa saje kita akan dipanggil oleh Allah.. 

semoga kita diberi husnul khatimah, sebaik-baik kematian..insyaAllah....

Jojo mengaduh sakit, dada kiri diusap perlahan.. ya Allah seandainya hidup itu lebih baik bagiku, maka berilah kehidupan yang kau redha.. jika mati itu lebih baik bagiku, maka matikanlah aku dengan cara baik... ameen ya rabbal alameen....

tarikh semakin hampirr......

_bakal jenazah @ Jojo_



Monday, 2 December 2013

catatan HATI




*hujan lebat membasahi bumi.. tiada hentinya.. tubuhku dingin kesejukan ditampar angin bayu pagi*

fikiran terus menerawang.. teringat memori semalam.. bagaikan mimpi.. ya! umpama mimpi aku kembali semula ke sana.. ke satu tempat yang tersimpan seribu satu cerita antara aku dan dia..

hati yang keresahan saat berjauhan, kini sudah mulai tenang setelah pergi menemuinya.. rindu yang bersarang kini sudah mula terubat setelah mendengar suara dan tawanya..

mengapa aku sayang? *maaf* tiada jawapan yang mampu dituturkan.. namun ketahuilah bahawa bukan semata-mata kebaikan dan kepandaian yang ku cari tapi sebuah HATI yang tulus menyayangi diri..

ku ingin kau tahu
ku ingin kau selalu
dekat denganku setiap hariku

sudahkah kau yakin 
untuk menyayangiku
ku ingin hanya satu untuk selamanya

ku tak melihat dari sisi sempurnamu
tak peduli kelemahanmu
yang ada aku jatuh sayang kerana hatimu

sayangku tak pernah memandang siapa kamu
tak pernah menginginkan kamu lebih 
dari apa adanya dirimu
selalu...
sayangku terasa sempurna kerana hatimu
selalu menerima kekuranganku

indah sayangku...oh sungguh indah sayangku!


*diuji* satu hari itu, tersentak seketika bila dipersoalkan tentang isu "HEBAT"!! _aku tak sehebat kau_
Allah ya Rabbi.. sedangkan perasaanku jauh mengatakan dia lebih hebat.. sedangkan Allah telah mengangkat darjatnya berada dalam golongan terpilih iaitu dunia Angry Birds, lalu diberikan lagi amanah besar untuk berkhidmat dalam T**RIN! sedangkan aku? aku tak seperti dirimu.. aku cuma terlibat di bahagian kecil sahaja.. Allah ingin memuliakanmu.. kita tak dapat mengagak siapa lebih hebat, itu cuma Allah saje yang tahu.. baik buruk seseorang dinilai dari sudut berbeza oleh Allah.. who knows??

biarlah.........

ku tahu kau mampu.......

untuk jadi seorang yang luar biasa.....

satu hari nanti..........


*arghhh! sakitt!*
Jojo tersentak setelah menulis sesuatu di blog buruknya.. ada sesuatu terasa semakin mencucuk di dada.. Jojo melekapkan tangannya ke dada sebelah kiri.. denyutan jantung semakin laju, hembusan nafas semakin pantas..

terlintas di benak Jojo, adakah begini pengakhiranku? *tersenyum*

terus wajah Jaja terlayar di ruang mata.. tiba-tiba dapat jawapan mengapa Allah menjadikan daya ingatanmu terhadap seseorang agak kurang Jaja.. lebih-lebih lagi diriku, wajahku yang semakin kabur ditiup kabus awan mendung di hatimu sehingga membuatkan kau tak mampu nak ingat sangat wajahku.. sekurang-kurangnya bila satu hari nanti aku harus pergi, kau tak kan ingat dan kau akan mudah melupakan aku.. ya itu hikmahnya!

:: aku tak tahu sampai bila aku mampu terus bertahan begini ::
Jojo

kegembiraan semakin terbit di hatiku.. di saat aku melangkah pergi, dia semakin sembuh.. alhamdulillah seinfiniti syukurku padaMu ya Allah.. pengalaman menjaganya, berada di setiap detik sakitnya, membuatkan aku puas dapat memberikan sesuatu pada dirinya..

aku takkan kembali selagi dia tak sembuh.. itu janjiku.. satu penangguhan yang begitu lama.. masa subsidi untuk menumpang di bilik kecil itu.. semuanya bagaikan mimpi.. satu mimpi yang sangat indah..

demi Jaja, Jojo sanggup buat apa sahaja.. kasih sayang Jojo tak mampu ditebus walau dengan apa pun di dunia ini.. kerana sayang pada Jaja, Jojo hilangkan rajuknya, hapuskan marahnya tetapi hari demi hari yang dilewatinya, Jojo berusaha untuk menebalkan rasa sayang pada Jaja.. kekalkan rasa ini ya Allah

*arghh! sakitt!*
sekali lagi dada Jojo bagaikan dicucuk-cucuk.. apakah ini??

Jaja...

aku sayang kau...

kerana Allah...

semoga kita bersama lagi di syurga...

in shaa Allah

ayat terakhir dihabiskan..

*sebelum mata rapat terpejam*

_catatan hati Jojo_


::sakit JANTUNG::

::Penyakit jantung merupakan pembunuh no 1::



jom kita kenali tanda-tanda sakit jantung.. 

1. Sakit dada

Sakit dada merupakan simptom yang paling kerap berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengadu sakit di bahagian dada sama ada ditengah atau di sebelah kiri. Pesakit mengatakan sakit tersebut turut dirasakan di bahagian leher, kiri bahu dan juga lengan kiri. Selalunya jika sakit tersebut TDAK SERIUS, ia cuma mengambil masa yang singkat untuk lega. Sama ada 5 MINIT hingga 10 MINIT. Tetapi sekiranya sakit tersebut serius ia boleh mengambil masa lebih dari 20 minit. Ubat bawah lidah (GTN) akan diberikan kepada pesakit untuk menghilangkan rasa sakit tersebut. Sekiranya pesakit masih juga tidak lega selepas ubat tersebut diberikan, pesakit mungkin mengalami infarksi jantung (myocardial infarction)

Sakit dada boleh berlaku semasa MELAKUKAN AKTIVITI mahupun BEREHAT. Sekiranya sakit tersebut berlaku semasa melakukan kerja-kerja berat, penyakit tersebut tidak seteruk apabila pesakit mengadu ketika rehat.
"Jika anda merasakan gejala seperti sakit di dada 
seperti merasa tertekan di tengah dada selama 30 saat ke 5 minit,
 maka itu sangat mungkin 
anda mengalami gangguan jantung"

Tetapi tidak semestinya pesakit yang mengadu sakit dada mengalami masalah jantung. Mereka juga boleh mengalami masalah saluran makanan seperti esophagus atau mengalami masalah gastrik di mana simptom tersebut menyerupai seperti sakit jantung.

Terdapat juga pesakit yang tidak mengadu sakit dada, tetapi mempunyai simptom-simptom lain seperti dibawah. Mereka berkemungkinan mempunyai sejarah kencing manis di mana saluran saraf rasa (sensation) sudah rosak.

2. Sesak nafas

Mereka juga sering mengalami sesak nafas terutama apabila mereka melakukan aktiviti. Penyakit jantung boleh menjadi semakin serius sekiranya mereka mudah mengalami sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan. Malah untuk menaiki tangga atau pergi tandas sekalipun mereka boleh mengadu sesak nafas.

Mereka juga boleh mengadu sakit dada pada waktu yang sama mahupun pada waktu yang berlainan.

Pesakit yang mengalami jantung gagal berfungsi ( cardiac failure), mereka sering menggunakan dua atau lebih bantal untuk tidur. Jika tidak mereka mudah untuk sesak nafas. Kadang-kala mereka boleh terjaga secara tiba-tiba pada waktu malam disebabkan kesukaran untuk bernafas.

3. Mudah berpeluh

Sering berlaku diwaktu malam ketika tidur sehinggakan terpaksa menukar pakaian berkali-kali. Ia juga boleh berlaku tidak kira waktu.

4. Sering berdebar-debar

Sering berdebar bukan perkara yang biasa berlaku kepada semua pesakit. Sesetengah pesakit mempunyai masalah berdebar dan setengah pesakit tidak.

Pesakit mungkin mengadu sakit ketika berjalan dan penyakit jantung juga boleh menyebabkan pesakit pengsan disebabkan oksigen tidak dapat sampai ke otak. 


# ini cuma beberapa petanda sahaja, ada beberapa petanda yang lain lagi.. just copy sikit je sekadar untuk pengetahuan diri saya dan anda semua.. 

AWAS ! pesakit jantung mudah MATI secara mengejut !! the KILLERSSS!!!

Saturday, 23 November 2013

lagu Wafa ~

Puas aku berlari dan berlari
lelahku, langkahku, makin lalu
bagai hilang nyawa

kucuba bangkit lagi
mengapa langkahku tak terdaya
bagai hilang nyawa, menyiksa diri

ditiup angin aku rebah
begitulah ibaratnya aku lemah
namun bayang hitam pantas mengejarku
hingga aku jadi makin resah
akui rasa hampir kalah

muncullah pari-pari
membawaku terbang tinggi
terang cahayanya membunuh bayang menyerang
dan bayang makin hilang
hidup diceria pelangi
harus berusaha selagi terdaya



lirik & lagu dicipta oleh:
-Wafa Awla-

lagu yang dicipta oleh sahabat saya sendiri.. mengimbau kenangan lama sewaktu duduk asrama dulu,, kadang-kadang tu suka menyelit sebelah saya time tidur.. selalu lepak tengah-tengah malam dengan dia sambil mendengar dan membaca hasil nukilan dia tak kira cerpen, puisi dan lagu... tak sangka dia jadi seorang yang hebat sekarang.. betapa adilnya Allah mengaturkan rezeki setiap hamba-hambaNya.. Alhamdulillah

selamat berjuang wafa! tahniah atas apa yg kamu ada sekarang.. gara-gara addmath punya pasal.. huhu..



_tatkala aksara menyihir jiwa @ si pari-pari_ 

Thursday, 7 November 2013

KasiH SaYanG ~ RaiHaN




Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Dari kasih timbul simpati
Dengan sayang ada persaudaraan
Kerana kasih ingin berbakti 
Saling sayang maaf memaafkan

Kasih sayang itu baja
Kasih sayang penyubur jiwa
Kasih sayang itu penawar
Penguat cinta penghapus duka

Kasih manusia sering bermusim
Sayang manusia tiada abadi
Kasih tuhan tiada bertepi
sayang Tuhan janjinya pasti

Tanpa kasih sayang Tuhan
Tiada simpati tiada persaudaraan
Tanpa kasih sayang Tuhan
Tiada bakti tiada kemaafan





Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Kasih sayang pada semua
Kasih sayang sesama kita
Kasih sayang oh dunia
Moga selamat di akhirat sana

*KASIH SAYANG itu satu fitrah.. bahkan Allah jadikan ia sebagai satu nikmat yang sangat indah untuk dirasai dan dinikmati.. namun ingat jangan menyalahgunakan nikmat kasih sayang itu untuk keburukan.. salurkanlah ke arah yang betul, jalan yang Allah redha.. pilihan di tangan anda ( ^__^ )

ada yang bahagia dengan kasih sayang,, ada juga yang sengsara dan merana akibat kasih sayang.. btw, hanya kasih sayang Allah yang kekal abadi.. kasih Allah kasih Rasulullah tidak bertepi ~

Wednesday, 6 November 2013

hembusan DOA buat sang sahabat ~



Ya Allah …
Panjangkanlah umur sahabatku. Kurniakanlah kesihatan yang baik padanya,
terangi hatinya dengan nur pancaran iman. Tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah hatinya kepada kebaikan,
jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama,dunia dan akhirat ……
Ya Muhaimin …
Jika dia jatuh hati izinkanlah dia menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta nafsu …
Jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan hatinya pada hati-Mu.
Jika dia rindu, rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.
Ya Allah …
Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang
menyeru manusia kejalan-Mu.. jika kau halalkan aku merindui sahabatku,
janganlah aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada cinta hakiki,
rindu abadi dan kasih sejati hanya untuk-Mu.
Ya Allah …
kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan dan hidayah dari-Mu dalam menempuh cabaran serta liku-liku hidup di dunia dan di akhirat kelak … insya-Allah
Yakinlah segala nikmat yang diperolehi itu datangnya dari Allah SWT.
Walaupun sedikit apakan lagi banyak kita hendaklah sedar semuanya dari Allah SWT.
“Ya Allah, Jadikan seluruh perbuatan kami amal soleh dan
jadikanlah perbuatan itu semata-mata untuk mencapai redhaMU dan
bukan mencari keredhaan orang lain” 


Sunday, 3 November 2013

DIAM ~



Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi komen..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam menegur..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi nasihat..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memprotes..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam persetujuan..

tapi..

Biarlah DIAM kita mereka faham ertinya..
Biarlah DIAM kita mereka terkesan maknanya..
Biarlah DIAM kita mereka maklum maksudnya..
Biarlah DIAM kita mereka terima tujuannya..

kerana..

DIAM kita mungkin disalah tafsir
DIAM kita mungkin mengundang syak wasangka
DIAM kita mungkin disilap terjemah..
DIAM kita mungkin tidak membawa apa-apa maksud..

maka..

jika kita merasakan DIAM itu terbaik..
seharusnya kita DIAM..
namun seandainya DIAM kita bukanlah sesuatu yang bijak..
berkatalah sehingga mereka DIAM…

Wednesday, 30 October 2013

Sandaran Hati (Letto) ~





Yakinkah ku berdiri, di hampa tanpa tepiBolehkah aku mendengarMuTerkubur dalam emosi, tanpa bisa sembunyiAku dan nafasku merindukanMu
Terpurukku di sini, teraniaya sepiDan kutahu pasti Kau menemaniDalam hidupku, kesendirianku

Teringat ku teringat, pada janjiMu ku terikat
Hanya sekejap ku berdiri, kulakukan sepenuh hati Peduli ku peduli, siang dan malam yang bergantiSedihku ini tiada erti, jika Kaulah sandaran hati

Kaulah sandaran hati
Inikah yang Kau mahu, benarkah ini jalanMuHanya Engkau yang ku tujuPegang erat tanganku, bimbing langkah kakiku

Aku hilang arah tanpa hadirMu, dalam gelapnya malam hariku..Engkaulah sandaran hati..

Tuesday, 29 October 2013

kisah berpisahnya roh dari jasad




Dalam sebuah hadith daripada Aisyah r.a katanya, "Aku sedang duduk bersila di dalam rumah. Tiba-tiba Rasulullah S.A.W datang dan masuk sambil memberi salam kepadaku. Aku segera bangun kerana menghormati dan memuliakannya sebagaimana kebiasaanku di waktu baginda masuk ke dalam rumah. Nabi S.A.W bersabda, "Duduklah di tempat duduk, tidak usahlah berdiri, wahai Ummul Mukminin." Maka Rasulullah S.A.W duduk sambil meletakkan kepalanya di pangkuanku, lalu baginda berbaring dan tertidur.
Maka aku hilangkan uban pada janggutnya, dan aku dapat 19 rambut yang sudah putih. Maka terfikirlah dalam hatiku dan aku berkata, "Sesungguhnya baginda akan meninggalkan dunia ini sebelum aku sehingga tetaplah satu umat yang ditinggalkan olehnya nabinya." Maka aku menangis sehingga mengalir air mataku jatuh menitis pada wajah baginda.

Baginda terbangun dari tidurnya seraya bertanya, "Apakah sebabnya sehingga engkau menangis wahai Ummul Mukminin?" Masa aku ceritakan kisah tadi kepadanya, lalu Rasulullah S.A.W bertanya, "Keadaan bagaimanakah yang hebat bagi mayat?" Kataku, "Tunjukkan wahai Rasulullah!"

Rasulullah S.A.W berkata, "Engkaulah katakan!," Jawab Aisyah r.a : "Tidak ada keadaan lebih hebat bagi mayat ketika keluarnya mayat dari rumahnya di mana anak-anaknya sama-sama bersedih hati di belakangnya. Mereka sama-sama berkata, "Aduhai ayah, aduhai ibu! Ayahnya pula mengatakan: "Aduhai anak!"

Rasulullah S.A.W bertanya lagi: "Itu juga termasuk hebat. Maka, manakah lagi yang lebih hebat daripada itu?" Jawab Aisyah r.a : "Tidak ada hal yang lebih hebat daripada mayat ketika ia diletakkan ke dalam liang lahad dan ditimbuni tanah ke atasnya. Kaum kerabat semuanya kembali. Begitu pula dengan anak-anak dan para kekasihnya semuanya kembali, mereka menyerahkan kepada Allah berserta dengan segala amal perbuatannya." Rasulullah S.A.W bertanya lagi, "Adakah lagi yang lebih hebat daripada itu?" Jawab Aisyah, "Hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih tahu."

Maka bersabda Rasulullah S.A.W : "Wahai Aisyah, sesungguhnya sehebat-hebat keadaan mayat ialah ketika orang yang memandikan masuk ke rumahnya untuk emmandikannya. Maka keluarlah cincin di masa remaja dari jari-jarinya dan ia melepaskan pakaian pengantin dari badannya. Bagi para pemimpin dan fuqaha, sama melepaskan serban dari kepalanya untuk dimandikan.

Di kala itu rohnya memanggil, ketika ia melihat mayat dalam keadaan telanjang dengan suara yang seluruh makhluk mendengar kecuali jin dan manusia yang tidak mendengar. Maka berkata roh, "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah, lepaskanlah pakaianku dengan perlahan-lahan sebab di saat ini aku berehat dari kesakitan sakaratul maut." Dan apabila air disiram maka akan berkata mayat, "Wahai orang yang memandikan akan roh Allah, janganlah engkau menyiram air dalam keadaan yang panas dan janganlah pula dalam keadaan sejuk kerana tubuhku terbakar dari sebab lepasnya roh," Dan jika merea memandikan, maka berkata roh: "Demi Allah, wahai orang yang memandikan, janganlah engkau gosok tubuhku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh."

Apabila telah selesai dari dimandikan dan diletakkan pada kafan serta tempat kedua telapaknya sudah diikat, maka mayat memanggil, "Wahai orang yang memandikanku, janganlah engkau kuat-kuatkan dalam mengafani kepalaku sehingga aku dapat melihat wajah anak-anakku dan kaum keluargaku sebab ini adalah penglihatan terakhirku pada mereka. Adapun pada hari ini aku dipisahkan dari mereka dan aku tidakakan dapat berjumpa lagi sehingga hari kiamat."

Apabila mayat dikeluarkan dari rumah, maka mayat akan menyeru, "Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi janda, maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim, janganlah menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari ini aku akan dikeluarkan dari rumahku dan meninggalkan segala yang kucintai dan aku tidak lagi akan kembali untuk selama-lamanya."

Apabila mayat diletakkan ke dalam keranda, maka berkata lagi mayat, "Demi Allah, wahai jemaahku, janganlah kamu percepatkan aku sehingga aku mendengar suara ahliku, anak-anakku dan kaum keluargaku. Sesungguhnya hari ini ialah hari perpisahanku dengan mereka sehingga hari kiamat."

#muhasabah bersama, kita di dunia tidak lama, satu hari nanti kita akan rasa sakitnya mati.. moga-moga Allah matikan kita dalam husnul khatimah, sebaik-baik kematian.. amin ya rabbal alamin....



Friday, 25 October 2013

cari SaHaBaT, bagaimana?





Rasulullah pernah bersabda :
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Teman sejati..sahabat sejati..kawan baik..bestfriend..berapa ramai yang benar-benar faham akan maksud di sebalik setiap perkataan tersebut..seringkali disebut.."dia kawan baik saya"..dialah sahabat saya selamanya..tetapi adakah ‘dia’ yang dimaksudkan itu menepati syarat-syarat untuk menjadi sahabat baik anda..

Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,
“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” (Hadis riwayat Muslim)
“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

Banyak sekali hadis tentang sahabat ini.. Ada pula pepatah Melayu mengatakan, “Berkawan biar seribu, berkasih biar satu.” Saya lebih selesa dengan berkawan biar berpada jumlahnya, lihat kualiti, bukan kuantiti. Berkasih jangan cuma satu sahaja, kalau mampu, biar ramai. Kasihkan Allah, Rasul-Nya, pasangan (suami/isteri) , anak-anak, keluarga, kaum kerabat, jiran dan juga kawan atau sahabat. Baru betul!^__^
Allah SWT menciptakan makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (surah al-Hujurat [049] ayat 13)

Dalam Islam, faktor memilih kawan amat dititik-beratkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.

Terdapat ayat yang mengisyaratkan mengenai peranan dan pengaruh kawan, antaranya firman-Nya yang bermaksud:
“Wahai orang yang beriman! Bertakwalah dan hendaklah kamu bersama-sama orang yang bersifat benar.” (Surah at-Taubah, ayat 119)
Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadis Rasululah SAW yang bermaksud:
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (Hadis riwayat Abu Daud).

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”


Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Nasihat yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah SAW) kepada anaknya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1 - Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

2 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungka n (menyebutnya) .

3 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukkan dirimu ia suka menutupinya.

4 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

5 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.
Dalam memilih sahabat hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita. Setelah kita dewasa, kita juga perlu berhati-hati memilih kawan kerana kita tidak mahu kawan-kawan yang melalaikan kita kepada Maha Pencipta. Kawan yang baik membantu kita ke arah pencapaian matlamat, iaitu kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat. Kawan yang tidak baik hanya membantutkan usaha kita ke arah itu.

Dalam kitab al-Hikam ada menyebut, “Jangan berkawan dengan seseorang yang tidak membangkitkan semangat taat kepada Allah, amal kelakuannya dan tidak memimpin engkau ke jalan Allah.” Dalam satu hadis yang bermaksud, “Seseorang akan mengikuti pendirian (kelakuan) temannya, kerana itu tiap orang harus memilih siapakah yang harus didekati sebagai kawan (teman).”
Sufyan Astsaury juga pernah berkata, “Siapa yang bergaul dengan orang banyak harus mengikuti mereka, dan siapa mengikuti mereka harus bermuka-muka pada mereka, dan siapa yang bermuka-muka kepada mereka, maka binasalah seperti mereka pula.”

Hati-hatilah akan sahabat anda yang ada ciri-ciri seperti di bawah:

1. Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

2. Sahabat yang hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

3. Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.

4. Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.
Ali bin Abi Thalib r.a. berkata,“Sejahat-jahat teman ialah yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau meminta maaf atau selalu mencari alasan.”

Dan sekiranya engkau berkawan seorang bodoh yang tidak menurutkan hawa nafsunya, lebih baik daripada berkawan dengan orang alim yang selalu menurutkan hawa nafsunya. Maka ilmu apakah yang dapat digelarkan bagi seorang alim yang selalu menurutkan hawa nafsunya itu, sebaliknya kebodohan apakah yang dapat disebutkan bagi seorang yang sudah dapat mengekang (menahan) hawa nafsunya.

Dalam sebuah hadis ada keterangan : “Seorang itu akan mengikuti pendirian sahabat karibnya, kerana itu hendaknya seseorang itu memperhatikan, siapakah yang harus dijadikan kawan.”

Menurut ahli syair pula : 
“Sesiapa bergaul dengan orang-orang yang baik, akan hidup mulia. Dan yang bergaul dengan orang-orang rendah akhlaknya, pasti tidak mulia.”

Bersahabat dengan yang lebih rendah budi dan imannya sangat berbahaya, sebab persahabatan itu saling pengaruh-mempengaruhi, percaya-mempercayai sehingga dengan demikian sukar sekali untuk dapat melihat dan memperbaiki kesalahan sahabat yang kita sayangi, bahkan kesetiaan sahabat akan membela kita dalam kesalahan dosa kekeliruan itu, yang dengan itu kita pasti akan binasa kerananya.

Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Apa pun bersahabatlah kerana Allah SWT untuk mencari redha-Nya.

Bagi saya sebaik mana atau seteruk manapun sahabat itu..mereka adalah sahabat saya..sungguh saya amat menghargai erti sebuah persahabatan itu..Anda semua adalah sahabat saya selamanya..biarpun terkadang kita selalu membuat salah atau menyakitinya, bilamana kita sudah jumpa dengan orang yang mampu tegur kita, perbetulkan kesilapan kita, menerima dan memahami apa kekurangan kita, maka jangan lepaskan sahabat ini karana mungkin inilah antara bentuk hidayah yang Allah ingin berikan dalam perjalanan kita membuat penghijrahan diri ke arah yang lebih baik.. rezeki dan peluang hanya sekali, jangan lepaskan ! grablah awal-awal agar tidak menyesal nanti.. wallahu a'lam

-Sekian, selamat bersahabat-




Monday, 21 October 2013

:: doa hambaMu ::



Ya Allah..

dimana lagikah dapat ku temui cinta sejati..
kecuali pada cintaMu..

ke mana lagikah hati ini harus berlabuh..
kecuali pada kasihMu..

Jadikanlah hati yg lemah ini yaAllah..
tertambat kukuh hanya padaMU..

Aku mohon redha atas segenap keputusanMu

kesejukan setelah matiku..

kenikmatan memandang wajahMu..

dan kerinduan untuk berjumpa denganMu..

Ampunilah diri ini yang tidak beharga Ya Allah ..



biarpun satu dunia membuang aku..
tapi ku tahu hanya Engkaulah setia di sisiku..

di saat tiada siapa pun pedulikan aku..
namun ku tahu Engkau sentiasa ada untukku..

walau semua tidak mahu mendengarkan aku..
cukuplah Engkau sahaja yang mendengar rintihan hatiku..

hanya kerana Engkau..
ku cuba tabahkan semua dugaan..
hanya padaMu..
ku sandarkan segala harapan..

innalillahiwainnailaihiraji'un
kembalilah wahai diri kepada Allah..








Sunday, 20 October 2013

Bingkisan kisah 8 hati ~

bila ku hanya sesaat bagimu
jangan biarkan ku terlanjur menyayangmu
aku tak sanggup jauh darimu 
kerna kau yang membuat aku menyayangmu

uhukk uhukk !! dari jauh nampak ada orang nak baling telur ! ok tipu je...kui3

alhamdulillah, setelah hampir seminggu bercuti kat rumah baru hari ni diberi kekuatan utk mencoretkan sesuatu mengenai 'FAMILY' saya...sebenarnya tak mampu nak ingat satu persatu kenangan kami sebab saya.....errr errrr akan kehujanan...sobb soobbb :'( tapi hari ni saya dah kuat, tabah dan berjiwa kental untuk menggerakkan jemari melakar sesuatu buat kenangan kami bersama...insyaAllah ^_^

detik pertemuan (2 Jun 2012), maha suci Allah yang mengaturkan pertemuan terindah dalam hidupku.. bilik 207 dan 305 mahallah Aisyah sebagai saksi terukirnya sebuah kisah kehidupan 8 insan yang berbeza latar belakang, sejarah hidup dan juga perwatakan.. bagaimana perbezaan ini membibitkan kemesraan antara kami?? wallahu a'lam ~

 


*study plan* bila saya dapat tahu yang saya setahun setengah, waahhh !!! alangkah gembiranya sebab tak perlu nak lama-lama kat CFS sana.. tapi itu mula-mula, hakikatnya kini saya rasa macam nak extend pulak.. sebab saya nak grad sama-sama dengan roommate saya (nak amik subjek ape lagi? sume dah abih dah).. kena sedar diri, saya sudah tidak bergelar pelajar CFS lagi... expired dah, huhuh.. insyaAllah saya, mizah n puteri bertiga yang gred awal.. lagi lima orang masih berbaki satu sem lagi kat CFS.. heemm kalau semua akan pergi satu kampus takpe jugak, ni ada yang ke Kuantan.. biasalah, ini semua menuntut pengorbanan kan? tsskk tsskk

bila kenangan datang bertamu, ku pandang tidak jemu,
bila sudah terlalu rindu, tak sabar hati ingin bertemu..
ahakss ~

*kenangan* banyak sangat ! tak terhitung banyaknya.. outing, rehlah, jalan-jalan, makan, tengok movie, semua aktiviti kami buat sama-sama.. kalau lah ada orang tanya bilik mana yang ukhwahnya paling erat? nak je saya mengaku "BILIK KAMI !!" hee... happy go lucky, ceria, happening semua ada.. terutamanya sambut befday antara kami.. diprankk kena baling sabun, tabur bedak atas kepala, nyala lilin dalam bilik yang sengaja diblackoutkan.. emm, sayangnya saya tak rasa semua tu (lahir di hujung tahun).. yess ! takpe pun tak kena sebab diorang ni prank dasyat-dasyat belaka, yang paling saya tak tahan tu kena baling air sabun, tak pasal-pasal Liza kena mandi air sabun, dah lah bau sabun tu bau lelaki.. ya Allah ! idea siapalah tu ye ^_^ time makan pula semua akan kumpul kat satu compartment sambil tengok movie.. untunglah dapat bilik besar kan.. kalau tengok movie tu pulak tak tau nak senyap masing-masing especially cerita horror.. haha part ni memang lawak sangat sebab macam-macam gaya hado.. jeritan yang mampu membuatkan eardrum bergegar pun boleh ~ maafkan saya mak hazwani jamal, saya tak niat pun nak mention nama mak tapi tertaip pulak.. hehe

*rehlah* grand rehlah kami ialah ke bukit cahaya shah alam.. sebenarnya banyak je rehlah kami tapi setakat ni itu yang paling jauh.. time kami pergi sana, orang tak ramai pun.. awal-awal dah rancang dah nak naik basikal, tapi tak sangka pulak jalannya berbukit-bukit.. sehinggakan ada yang tak larat untuk meneruskan kayuhan sehingga ke puncak, apakan daya saya pun tak larat je sebenarnya nak terus mengayuh lagi.. penat kut, kalau turun bukit seronok sebab tak perlu kayuh basikal.. berjubah pun still boleh berbasikal lagi, ada je mata orang yang memandang pelik ~ huhu.. disebabkan rumah 4 musim masih ditutup untuk kerja pembinaan, so kami pun tak tau nak pergi mana dah.. check out dari tempat tu petang dalam pukul dua lebih, so plan seterusnya dibincangkan di KL Sentral.. akhirnya semua sepakat nak pergi KLCC untuk beli kek befday kami.. sambut befday semua sekaligus ! senang kan.. memang satu hari berjalan sakan, bila malam mula lah lenguh kaki.. rehlah terakhir, kenangan yang kami cipta sama-sama.. tak taulah dapat diulang kembali moment ni, harap sangat kita dapat bersama lagi satu hari nanti.. insyaAllah

smileee !! 1, 2, 3 

*oktober 2013* minggu exam.. masing-masing busy struggle nak hadapi exam.. math, fizik, kimia, comp, biology, programming, HTC, UI, RIM, BTQ, human sciences, sorof.. inilah antara subjek final kami (gabungan semua kos).. mantap-mantap belaka, so kena struggle lah kan.. insyaAllah kita dah usaha sekadar yang mampu moga-moga Allah bagi natijah yang mumtazah utk semua.. oh ya, bila exam week ni menandakan waktu kami akan berakhir buat sem tu.. lepas ni masing-masing akan bercuti panjang.. dan waktu inilah kami akan berpisah especially saya, puteri dan mizah.. tak bersama lagi di sem 3 dengan mereka..

*detik terakhir* hujan yang turun bagaikan mutiara ! ya, inilah saat yang ditunggu-tunggu.. drama hujan ! heheh.. saya menyaksikan seorang demi seorang melangkah keluar dari bilik sambil membawa beg-beg besar.. bermula dengan liza, after exam terus balik.. entah fokus ke tidak time jawab exam tu, kepala dok fikir balik je dah.. huhu.. sehari lepas liza balik,  lepas tu azura pulak tapi cara dia balik agak tiba-tiba.. azura memang suka tiba-tiba pun.. haha.. time dia nak balik tu, agak sayu sikit.. dia ada bagi mesej kata-kata terakhir kat puteri, mizah dan saya jugak tapi zura kau nak tahu tak yang sebenarnya aku tak dapat mesej tu.. maybe salah nombor kut, banyak sangat nombor satu.. so, tak tahu la dia send mesej apa, tak sempat pulak nak tanya mizah n puteri..( eh dia cakap ape je?) #baru nak tanya sekarang ! hadoyy budak ni >.< keesokannya wani pulak balik, mak kami ! amboi balik dulu ye, apa lah mak ni sepatutnya dia kena balik paling last..ppfffttt.. next ida, yang ni pulak sesuka je buang barang dia yang still elok lagi.. nak jimatkan timbangan beg pun, agak-agaklah makcik hui.. heheh.. then mizah pulak balik.. yang ni tak dan nak feeling lebih sebab kalut nak balik.. so tinggallah saya, puteri dan shahirah bertiga dalam bilik.. kami balik esok harinya.. time tu bilik dah kosong macam rumah tinggal pun ade.. sunyi jangan nak cakap la kan.. hari sabtu pagi tu, saya ingat saya yang balik dulu tapi parents puteri sampai cepat pulak.. tup tup ehh dah nak balik je puteri.. time salam puteri tu rasa nak nangis je, banyak buat salah woo saya ni dgn dia.. sobb sobb.. tinggallah saya seorang diri sambil bersiap nak balik.. shahirah? ohh ketika itu dia pergi berjihad bejuang untuk last paper, tapi before tu dah salam.. salam terakhir, salam yang teristimewa !

*description* meh saya nak describe kan sorang-sorang setelah hampir setahun lebih mengenali mereka..

belakang dari kiri : ida, shera, mizah
depan dari kiri : wani, ena, zura, puteri, liza

NURUL HAZWANI JAMAL-NURSING-JOHOR

tak tahu sejak bila title 'mak' ni mula melekat kat dia.. dah terbiasa kitorang semua panggil wani mak.. mak ada ilmu silat sampai tengok movie pun dia nak praktikkan..*perlu ke? err.. selalu cakap tak betul, ada la certain part cakap dia yang begitu mencuit dan menggelikan hati kitorang.. hahah.. "ingatkan tak perasan tadi", tu lah trademark mak kalau tersalah cakap.. tengah tidur pun sempat bercakap lagi..(er tu maknanya ape tu).. takpe mak, saya akan rindu nak borak-borak dgn mak lagi.. terima kasih sebab sudi mencorakkan kain putih (anak-anak) dengan warna-warna kehidupan yang indah.. dasyat tu dalam bilik 8 orang pun mak still boleh membesarkan kami walau tanpa ayah di sisi.. hahah.. lepas ni kalau mak turun dari katil tak nampak dah anak mak yang comel ni..*perasan ! saya minta maaf eh mak kalau tersalah cakap, terejek, tercubit atau tersakiti hati mak, maafkan saya eh.. halalkan semuanya.. thanks buku nota yang mak hadiahkan, saya akan jaga elok-elok.. demi mak !! luv u mak ^_^ 

NURUL SHALIZA ZAKARIA-NURSING-TERENGGANU

hok ! nama panggilan sebab dia suka cakap hok (ganu kang).. terus melekat sampai sekarang.. bila dah satu copartment, sebelah katil barulah saya tahu hok ni macammana orangnya.. suka ketawa tiba-tiba.. tetiba je nak teringat peristiwa yang kadang-kadang tu lama dah berlaku, pun boleh nak gelak sekarang.. haha.. habislah, lepas ni saya akan rindu gelak dia.. dia la yang membuatkan saya suka variety show korea especially running man.. banyak dah saya copy stok running man utk cuti ni tapi hok, tak bestlah tengok sorang-sorang.. takde yang nak ketawa sama-sama dengan saya.. hok, saya amat hargai ape yg hok pernah cakap ! "hok, nanti kalau aku dah takde kau rindu aku tak?" terus hok jawab "aku rindulah..haaaa ennaaaa".. terharunya dengar jawapan tu.. lepas ni kalau bangun pagi tak nampak dah saya kat sebelah.. takde dah yang nak compete bangun pagi dengan hok.. 'tengok kau tidur lagi, aku pun sambung lah balik".. hahah.. hok, gud luck eh sem depan.. maafkan salah silap saya, terbising, termengata, terguris perasaan, terambil barang tanpa kebenaran, i'm so sorry.. halalkan semuanya.. gonna miss u too hok ! >_<

KHALIDAH HALID-BAR-JOHOR

 ehem-ehem, sebut ida je semakin dekat bau nasi minyak.. dah ade tu jangan tunggu lama-lama eh..heheh.. seronoknya bila ada teman study ambil subjek yang sama.. takdelah kebosanan.. huhu.. ida ni rajin study tak macam saya yang teramat malas nak bukak buku.. mesti result gempak ni, insyaAllah.. ida jenis yang tak boleh duduk diam bila hari weekend.. ada je tempat dia nak pergi outing.. nasib baik KL ni luas.. actually saya n ida ni macam ada satu connection, pernah satu ketika tu, saya pening kepala, aik tak lama lepas tu ida pulak.. sama jugak macam saya, kalau ida sakit kepala, rasa nak demam, saya akan rasa jugak.. dah kenapa entah.. bila saya malas nak study, buat assignment ke, ida la yang akan paksa bagi tekanan untuk menggerakkan saya.. sampai kadang-kadang tu saya pernah kena jerit dgn dia tapi tak tau kenapa macam takde perubahan yang berlaku terhadap diri saya ni.. hee... kalau subuh, dia akan bangun awal, kejut kitorang bangun solat, tapi bila dia balik rumah, tak keruan kami dibuatnya, risau terlajak pulak.. subuh dinasour ! huhu. ya sohabati, bittaufiq wannajah fi fasl dirasi qadim, insyaAllah yusahhil alaiki.. syukran ala kulli hal ida, inni mutaasifah jiddan ala ma fa'alti.. saasytaqu alaiki wa urid an aqul, uhibbuki uhibbuki uhibbuki :-)

AZURA DAPIT-ENGIN-SELANGOR

*minah tiba-tiba sebab suka sangat tetiba je.. kehkeh.. bersemangat untuk memiliki tubuh badan yang ideal ! rahsia dah bocor pun, jangan marah haa ! haha.. aktif bersukan, petang-petang tu rajin turun jogging, tapi bila naik bilik, ehh beli makanan.. err, ada effect ke?? hee.. semenjak zura dah ade laptop ni, dia suka menghabiskan masa lapang dengan tengok movie.. sebelum tidur pun sempat lagi gendong laptop bawak naik atas katil, sambung lagi tengok cerita.. kadang-kadang selalu dipaksa untuk tidur, esok kan ada, esok sambung eh.. *macam pesan kat bebudak kecik pulak huhu.. alhamdulillah, bersyukur sebab zura dah sihat dari penyakit gastrik.. tak macam sem 1 dulu, teruk bebenor keadaan dia, tapi sekarang lihatlah perubahannya ! jaga kesihatan eh, takpe, dalam bilik kita ramai nursing, nak nurse yang mana? syadid? lembut? sume ade.. tak sangka azura yang nampak macam strict ni pun boleh membuatkan kami sayu time balik haritu.. saya mengaku air mata saya menitik..huaaa !! zura, maafkankan salah silap, tersalah cara kejut ke, lepas ni sape yang nak kejut zura eh? pengejut setia dia kaklong takde dah, hope malaikat akan tolong kejutkan ~ thanks zura for everything, love u *_^

SHAHIRAH SHAHROM-NURSING-JOHOR

si budak jawa ni, kitorang suka dengan sambal tempe yang dia selalu bawak.. bila balik kampung, mesti pesan jangan lupa bawak tempe.. dah jadi macam snek pulak.. dia ni agak nakal jugak, suka mengusik orang.. amat menghiburkan hati.. selalu jugak layan sifat tak matured dia tu, terasa hilang tekanan, dok buat lawak je..hehe.. jadi buddyz saya, bukan saya mintak, dan bukan dia mintak tapi Allah yang beri.. agak-agak ada pengganti buddyz tak nanti? carilah yang lagi baik dari saya, jauh lagi baik dari saya.. entahlah kadang-kadang rasa macam tak mampu nak jadi sahabat yang baik.. sejak dia alergik nasi ni, hari-hari terpaksa makan mee.. Allah nak uji, insyaAllah hope perut cepat sembuh.. bagi sesapa yang tak kenal shera, maybe fikir dia ni macam garang, strict.. selalu la first impression orang pada dia, saya pun rasa benda yang sama waktu mula-mula kenal dulu, tapi bila dah jadi rapat,, waahh so sweeettt !! dalam hati ada taman woo.. tengok lagu dalam mp3 yang pernah dia masukkan dulu (fonku fonmu jua), semua lagu meruntun perasaan bakhang ! sampaikan saya tak mampu nak bukak mp3 bila dah kat rumah.. huhu.. agak caring jugak, tapi caring dalam kesyadidan..pun boleh cenggitu.. sem 3 ni sem yang amat mencabar bagi shera.. moga Allah permudahkan semuanya, terus diberi kekuatan untuk teruskan perjuangan meskipun tiada 'angry birds' dalam bilik kita lagi.. bersyukur sangat, Allah sayangkan ukhwah kita dengan diikatkan kita di bawah satu perjuangan hakiki.. tak siapa sangka kan? tapi Allah lebih tahu segala-galanya.. shera, thanks sudi pinjamkan saya kasih sayang yang melimpah ruah, saya tahu semua itu amat mahal bagi awak untuk awak beri pada orang.. saya mintak maaf seandainya saya gagal memberikan yang terbaik, selalu mengganggu ke, menyusahkan ke, terbebek tak semena-mena.. dont ever forget me k.. jaga ukhwah baik-baik, jaga sahabat, jaga adik beradik, jaga roommate, n fahamilah ukhwah dari hati.. wherever i go, you are always in my heart, love you dear ^_<

HAMIZAH MOKHTAR-ENGIN-KEDAH

mizah, pelakon terhebat sape tak kenal habaq mai ! dalam diam-diam dia jangan disangka dia takde bakat dalam bidang fotografi jugak.. suka snap gambar orang secara senyap-senyap.. lepastu muka orang tu mesti tak de rupa orang dah.. haha.. ramai dah jadi mangsa dia ni (pernah terkena).. suka join layan tengok movie, bila makan tu tak sah tak tengok movie sesama.. tak taulah kenapa selera kita selalu sama.. rasa nak makan western,eh sama lah.. mizah nak makan pizza pun saya teringin nak makan pizza jugak.. dia suka minum teh ais, sampai saya pun dah tersuka minum teh ais dalam plastik ikat tepi tu.. hee.. after exam haritu, muka dia macam tak yakin je, saya perasan semua tu.. jangan risau insyaAllah doa bebanyak eh semuanya akan ok.. huhu.. mizah ni jenis yang selamba je, kalau bab-bab mereka cerita ni serah je kat dia.. bahana tengok fairy tale banyak sangat.. saya suka tolong habiskan makanan dia kalau dia rasa dah tak mampu nak sumbat lagi.. mizah, kat gombak nanti kalau tak habis makanan, roger aku suruh datang habiskan "ena hang mai sini sat, peghabih makanan ceq ni, jenuh ceq nak bagi peghabihkan".. hahah pung boleh.. all the best mizah kat gombak, walaupun satu kampus tapi mesti jarang jumpa kan, kau kat tempat lain, aku kat tempat lain.. tambah lagi masing-masing busy tapi boleh je kalau kita still nak keluar sama-sama.. sorry eh kalau ada terbuat salah, terkasar bahasa atau ape-ape je yang buat kau tak puas hati, i'm really sorry.. rindu kau mizah ;-)

PUTERI ZULAIHA ABD SAAT-ICT-JOHOR

orangnya kecil sahaja tapi bakat yang dia ada masyaAllah segan ana.. kecil-kecil cili padi, berjiwa besar ni.. nama pun student ICT, selalu bermain dengan laptop aje lahh.. kitorang ada kongsi persamaan jugak, suka makan lauk asam pedas dengan ayam goreng.. hampir setiap hari, macam tak pernah rasa muak..hehe.. seorang yang pandai (tengok pointer la subhanAllah), banyak ilmu jugak tapi tak berkesempatan nak dengar ustazah puteri ni bertazkirah depan saya.. bila turn dia kena bagi tazkirah saya selalu takde.. huuhuh.. tapi saya tahu sahabat saya ni hebat sokmo ! waktu dulu kami berdua suka sangat pergi MPH beli buku, pastu tukar-tukar buku, put baca buku saya, saya baca buku put.. tapi la ni bila dah busy, buku-buku tu semua dah jadi pekasam kat atas rak.. huhu.. puteri ni jenis yang tak suka meluahkan, err betul tak? dia lagi suka duduk diam, bermain kata-kata melalui twitter ataupun blog, kadang-kadang dari situlah saya dapat tahu dia ada masalah ke tak.. walaupun dia tak luahkan pada orang, tapi saya anggap dia meluahkan hanya pada satu-satunya pendengar setia iaitu kepada Allah.. Allah sumber kekuatan, itulah yang terbaik sebenarnya.. satu quotes khas untuk Puteri " adakalanya kita jarang berbicara, tapi awaklah antara orang yang saya selalu mention dalam doa" kuatlah puteri untuk teruskan apa yang kita sedang perjuangkan.. mudah-mudahan kita sentiasa bersama dalam perjuangan ini hingga ke akhirnya iaitu syurga (tempat berehat yang abadi).. dah kat gombak nanti tak tahulah kita dapat selalu bersua atau tak,, jangan lupa saya tau put.. thanks for everything, hanya Allah mampu balas semua kebaikan awak.. salah saya terlalu banyak, tak tahu nak tebus macam mana, ku hanya mampu memohon seinfiniti kemaafan buat diriku yang terlalu lemah ni.. jaga diri eh, bersedia untuk step yang seterusnya (cuak jugak ni),, k all the best put ! insyaAllah jumpa nanti... really missing you >_^

lastly,, ENA AB MANAF-BAR-NEGERI SEMBILAN

untuk melengkapkan sebuah kisah kami berlapan, terpaksa saya memuatkan kisah insan ini sekali..suka-suka je..hemm, minah bebek, sebab suka cakap laju-laju.. biarpun sering dimarah suruh senyap dari terus bebek, dia tetap nak cakap jugak.. kerana itu adalah cara dia kalau nak ingat apa yg dibaca.. caramu dan caraku berbeza.. huhu.. as usual satu bilik tahu  dia ni memang susah nak study.. assignment pun sama suka buat last minute, haih tak tau la bila boleh berubah.. berselera besar, tak tahulah nak cakap perut ape, tapi badan maintain je alhamdulillah.. seorang yang agak sensitif, dan amat cintakan hujan.. hatta tengok cerita sedih pun boleh gugur air mata.. tak boleh nak serius langsung ! lebih-lebih lagi nak hadapi saat-saat menyedihkan ni.. mempunyai impian berpijak di atas bumi jordan, mudah-mudahan satu hari nanti berjaya juga ke sana.. sentiasa inginkan seseorang yang memahami dirinya.. menyayanginya dengan ikhlas dan setia di saat susah dan senang.. amat mengharapkan semangat dari teman seperjuangan, kerana dia amat mudah rebah bila diuji.. dan seorang yang mudah jatuh sayang pada sebuah persahabatan.. insyaAllah moga-moga Allah redha ^_*


*hakikat hari ini* sepi tanpa mereka.. diuji dengan jarak yang jauh, insyaAllah sentiasa dekat di hati... bila jauh diuji kesetiaan, bila dekat diuji kebersamaan.. walau apapun, terimalah suratan hidup, redhalah apa yang terjadi.. sesungguhnya Allah telah merancang yang terbaik dalam hidup kita ~

di sini aku masih sendiri
merenungi hari-hari sepi
aku tanpamu,,, masih tanpamu

bila esok hari datang lagi
ku cuba tuk hadapi semua ini
meski tanpamu ohh meski tanpamu

bila aku dapat bintang yang berpijar
mentari yang tenang bersamaku di sini
ku dapat tertawa menangis merenung
di tempat ini aku bertahan

suara dengarkanlah aku
apakah aku selalu di hatinya...

(suara HATI)



selamat meneruskan perjuangan di sem 3, saya, mizah dan puteri harus akur pada takdir Ilahi, kami perlu menamatkan episod kisah kita lebih awal meskipun episod akhir belum pun wujud lagi.. semoga sem 3 korang terus ceria walau tanpa kehadiran kami..  jangan sedih, insyaAllah kita still boleh contact, kalau nak outing ajaklah kitorang bertiga ni sekali.. nak ikut nak ikut ! dekat je gombak tu.. cakap macam rajin je.. huuu.. untuk mengakhiri kisah kami, ingin saya tujukan lagu khas buat korang semua.. terimalahh ~


Selamat tinggal kawanku
Tak mudah aku pergi
Bila wajahmu
Sentiasa di hati ini


Ok dah memang
Bukan mudah untuk ku menerima hakikat
Dalam hidup ini sentiasa ku tersekat
Apa yang ku harapkan
Kasih sayang yang suci murni
Tetapi semuanya hilang setelah kau pergi
Dulu hari-hari ku berwarna warni
Kini kian mendung
Ia tinggal satu memori
Jangan jangan lepaskan genggamanku ini
Hidupku hanya bermakna jika kau di sini


Mana janji mana erti
Kenapa gembiraku kini menjadi sepi
Musnah segala apa yang ku impikan
Tetapi ku tetap tabah
Kerana Tuhan yang menentukan


Kau tetap pergi apakan daya
Walaupun ku telah mencuba sedaya upaya
Ku harapkan ini sesuatu yang kekal
Namun ku terpaksa melepaskanmu 'baby '(dah tua dah, jgn perasan lebih2)
Selamat tinggal 


Tiada ertinya kau tinggalkan aku
Sedangkan teramat ku mengasihi dirimu
Cuba ingat semua yang kita pernah lalui
Sayang bukalah fikiranmu kembali
Ku tak mahu hidup tanpamu di sisi
Hanya kau seorang yang pernah aku kasihi


Walau ku pergi sayangku 
Dalam jiwaku ini
Kaulah cintaku yang kekal
Selamat tinggal...













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...