Pages

Ads 468x60px

Tuesday, 12 March 2013

ini kisah IBUku ~~

bismillahirrahmanirrahim.....



terdengar satu tangisan memecahkan suasana, tangisan dari seorang bayi yang lahir ke dunia, seiring jeritan sang ibu yang berjihad bertarung nyawa, demi melahirkan sebuah 'CINTA'.... ya,, 'CINTA' itu adalah 'KITA' !! ^___^


wahai pembaca-pembaca yang dirahmati Allah sekalian, 

post kali ini insyaAllah ana akan membawakan kisah seorang IBU... semua orang ada ibu/emak/ummi/mama atau panggilan yang seangkatan dengannya kan? dalam berjuta-juta orang yang kita jumpa, pasti ibulah yang menduduki carta  nombor satu di hati kita setelah Allah dan Rasul... ^_^... betul tak?



ana nak cerita mengenai IBU ana sendiri, actually tak panggil ibu tapi MAK ! kalau tanya semua orang pun, mesti diorang akan cakap " ibu saya lah yang terbaik di dunia "....macam tu jugak pada ana bila orang tanya mesti jawapannnya itu... SAYA SAYANG MAK SAYA !! bila cerita soal ibu ni, mesti akan sensitif kan? insyaAllah, meh ikuti ana... baca sampai habis tau !!

INI KISAH IBUKU ~~


adik dilahirkan ketika mak berumur 42 tahun, ketika itu agak bahaya dan mustahil bagi seorang wanita untuk melahirkan anak.. 
sepanjang mak mengandungkan adik, mak selalu keluar masuk hospital cek darah.. sebab mak ada darah tinggi..
walaupun kadang-kadang mak lemah dan rasa tak larat, tapi mak tetap gagahkan diri untuk kuat demi adik..
mujurlah ketika itu anak-anak mak yang lain (along, angah, alang, ateh) dah besar,
boleh bantu mak menguruskan diri, masakkan makanan untuk mak...
hinggalah tibanya saat adik telah dilahirkan ke dunia,
mak memangku adik dengan penuh kasih sayang,
namun kesakitan yang ditanggung oleh mak tak berakhir di situ,
memandangkan adik ditempatkan di blok yang jauh sedikit dari wad mak,
mak terpaksa berjalan perlahan-lahan menahan kesakitan,
menuju ke blog tu semata-mata untuk menyusukan adik..
kemudian bila adik dah tidur, mak kembali semula ke wad mak....
begitulah silih berganti setiap hari tambah-tambah pula adik kena demam kuning menyebabkan mak perlu kerap menyusukan adik....
setelah dibenarkan pulang setelah berhari-hari lamanya di hospital,
mak mengendong adik melangkah ke dalam rumah buat pertama kalinya,
berebut-rebut along, angah, alang dan ateh mendapatkan mak sambil mencium pipi adik berkali-kali..
adik rasa seronok bila semua orang menerima kehadiran 'orang baru' dengan gembiranya....

masih segar di ingatan adik,
saat pertama kali adik menjejakkan kaki ke tadika,
mak lah yang setia menanti adik di luar pintu pagar....
kadang-kadang adik menangis tak nak pergi sekolah,
tapi mak tetap berlembut dengan adik,
satu hari tu adik suruh mak teman sampai masuk kelas,
tapi adik taknak mak balik, then mak mesti akan selalu cakap ayat ni ' adik, mak tak matikan enjin motor, nanti motor tu jalan sendiri... macam mana nak balik? '
pandai mak !

ketika umur adik sudah menginjak 13 tahun,
adik diterima masuk ke sebuah sekolah berasrama,
yang mana adik terpaksa berpisah dengan mak,
masa kemas barang untuk berangkat pergi ke sana,
hati adik sebak nak tinggalkan mak !
dan adik tengok muka mak pun sedih tapi mak tak tunjuk,
antara kesemua anak-anak mak, adiklah yang terawal berpisah dengan mak,
mana mungkin adik sanggup mak?
namun, mak cakap ' mak dulu tak pernah sekolah.. dan sekarang, mak taknak anak-anak mak tak sekolah macam mak.. '
ketika itu adik tau mak nakkan yang terbaik dalam hidup anak-anak..
adik melangkah pergi meninggalkan mak dalam keadaan hati yang merintih hiba,
sedaya upaya adik cuba ukirkan senyuman paling manis untuk mak meskipun ianya pahit..
untuk bulan yang pertama, hampir setiap malam adik tekup muka dengan bantal nangis sorok-sorok,
sedih sebab rindu mak sangat-sangat !
kalau dapat balik rumah tu, ya Allah seronoknya !
mengalahkan orang yang dari oversea bertahun tak balik... ^_*

bila sekali-sekala dapat balik rumah jumpa keluarga,
mak sentiasa bersemangat dengar semua pengalaman adik di asrama,
dan mak mesti tak lupa bagi kata semangat terutamanya bila nak exam..
seperti biasa, kata-kata mak yang satu inilah sentiasa terngiang-ngiang di hati dan pendengaran adik ' mak taknak hidup anak-anak mak susah macam mak dulu '..
itulah kata-kata azimat mak yang adik akan ingat sampai bila-bila..

sehinggalah adik berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti,
mak lah orang paling seronok tatkala menerima berita gembira itu..
berbeza situasinya bila mak menghantar adik masa hari pertama ke asrama dan universiti,
jika dulu mak sedih, tapi sekarang mak tersenyum gembira...
adik pun dah tak nangis macam dulu lagi,
sekarang adik dah BERJIWA KENTAL.....
bila dah di universiti, kadang-kadang adik teralpa untuk menelefon mak,
tapi mak tak pernah lupa untuk call adik bila adik tak telefon mak 3 hari,
maafkan adik mak !
bila ada peluang bercuti balik rumah,
kadang-kadang adik terlambat bangun pagi tolong mak buat sarapan,
tengok-tengok dah siap je,
maafkan adik mak !
bila mak tengah masak untuk lunch, adik kadangkala terleka menonton TV dan tercongok depan laptop,
hingga tak sedar mak dah pun siap masak..
lepas tu mak cakap ' takpe, nanti rumah adik mewah, mesti ada mesin yang akan siapkan makanan '
adik tau mak berkias,
maafkan adik mak !
sejak itu adik berhati-hati supaya tak guriskan hati mak lagi....


dan satu perkara yang adik kagum dengan mak ialah.....
mak tak pernah lupa hari ulangtahun kelahiran anak-anak mak,
bukan setakat tu je, tak lupa jugak befday menantu-menantu dan cucu-cucu mak..
semua mak ingat dan mak takkan lupa untuk beri hadiah,
kalau tak bagi hadiah pun at least mak akan masakkan lauk special,
subhanAllah ! di mana lagi inginku cari ganti orang seperti mak?
adik takkan pernah jumpa kat mana-mana,
yang terbaik cuma mak sorang je...


kini, mak semakin meniti usia emasnya,
mak dah tak berapa sihat macam dulu...
bila ada je benda membuatkan mak susah hati,
cepat je air mata ni membasahi pipi,
mengenangkan jasa dan pengorabanan mak yang tak mampu nak dibayar,
tambah-tambah lagi kesabaran dan ketabahannya mendidik anak-anak,
meskipun mak tak pernah bersekolah, namun ketahuilah wahai ibuku !
kesusahan yang dikau tanggung itulah menjadi pembakar semangat kejayaan anak-anak..
itulah hakikat seorang mak,
tetap tersenyum saat kesusahan,
tetap cuba memberi yang terbaik untuk anak-anak setiap hari,
meskipun adakalanya kita pernah menghiriskan hatinya dengan sikap buruk kita,
kadangkala pernah mengundang air matanya dek ketelanjuran kata-kata kita...
namun semua itu diketepikan, demi sebuah kasih terhadap CINTA, kitalah CINTA itu !!! ^_^

duhai sahabat sekalian, 
itulah kisah seorang ibu iaitu mak ana.. dan ana tau anda semua mesti mempunyai kisah ibu yang menarik ! takpe, jadikan kisah ibu kita sebagai pedoman buat bimbingan kita dalam mendidik anak-anak yang bakal mendatang.. hargailah ibu selagi dia ada, sayangilah ibu selagi terdaya dan senangkanlah hatinya dengan menjadi anak yang soleh ! kerana syurga itu terletak di telapak kaki ibu.. sesungguhnya kasih ibu membawa kita ke syurga.. mudah-mudahan kita dekat dengan syurga Allah.. 


terima kasih kepada semua yang sudi membaca.. ambillah yang mana dirasakan bermanfaat..
dan jangan lupa untuk berbuat ihsan pada ibu bapa ! mereka tiada TEMAN PENGGANTI..

by :
-bakal UMMI aka IBU-

^__*








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...