Pages

Ads 468x60px

Monday, 2 December 2013

catatan HATI




*hujan lebat membasahi bumi.. tiada hentinya.. tubuhku dingin kesejukan ditampar angin bayu pagi*

fikiran terus menerawang.. teringat memori semalam.. bagaikan mimpi.. ya! umpama mimpi aku kembali semula ke sana.. ke satu tempat yang tersimpan seribu satu cerita antara aku dan dia..

hati yang keresahan saat berjauhan, kini sudah mulai tenang setelah pergi menemuinya.. rindu yang bersarang kini sudah mula terubat setelah mendengar suara dan tawanya..

mengapa aku sayang? *maaf* tiada jawapan yang mampu dituturkan.. namun ketahuilah bahawa bukan semata-mata kebaikan dan kepandaian yang ku cari tapi sebuah HATI yang tulus menyayangi diri..

ku ingin kau tahu
ku ingin kau selalu
dekat denganku setiap hariku

sudahkah kau yakin 
untuk menyayangiku
ku ingin hanya satu untuk selamanya

ku tak melihat dari sisi sempurnamu
tak peduli kelemahanmu
yang ada aku jatuh sayang kerana hatimu

sayangku tak pernah memandang siapa kamu
tak pernah menginginkan kamu lebih 
dari apa adanya dirimu
selalu...
sayangku terasa sempurna kerana hatimu
selalu menerima kekuranganku

indah sayangku...oh sungguh indah sayangku!


*diuji* satu hari itu, tersentak seketika bila dipersoalkan tentang isu "HEBAT"!! _aku tak sehebat kau_
Allah ya Rabbi.. sedangkan perasaanku jauh mengatakan dia lebih hebat.. sedangkan Allah telah mengangkat darjatnya berada dalam golongan terpilih iaitu dunia Angry Birds, lalu diberikan lagi amanah besar untuk berkhidmat dalam T**RIN! sedangkan aku? aku tak seperti dirimu.. aku cuma terlibat di bahagian kecil sahaja.. Allah ingin memuliakanmu.. kita tak dapat mengagak siapa lebih hebat, itu cuma Allah saje yang tahu.. baik buruk seseorang dinilai dari sudut berbeza oleh Allah.. who knows??

biarlah.........

ku tahu kau mampu.......

untuk jadi seorang yang luar biasa.....

satu hari nanti..........


*arghhh! sakitt!*
Jojo tersentak setelah menulis sesuatu di blog buruknya.. ada sesuatu terasa semakin mencucuk di dada.. Jojo melekapkan tangannya ke dada sebelah kiri.. denyutan jantung semakin laju, hembusan nafas semakin pantas..

terlintas di benak Jojo, adakah begini pengakhiranku? *tersenyum*

terus wajah Jaja terlayar di ruang mata.. tiba-tiba dapat jawapan mengapa Allah menjadikan daya ingatanmu terhadap seseorang agak kurang Jaja.. lebih-lebih lagi diriku, wajahku yang semakin kabur ditiup kabus awan mendung di hatimu sehingga membuatkan kau tak mampu nak ingat sangat wajahku.. sekurang-kurangnya bila satu hari nanti aku harus pergi, kau tak kan ingat dan kau akan mudah melupakan aku.. ya itu hikmahnya!

:: aku tak tahu sampai bila aku mampu terus bertahan begini ::
Jojo

kegembiraan semakin terbit di hatiku.. di saat aku melangkah pergi, dia semakin sembuh.. alhamdulillah seinfiniti syukurku padaMu ya Allah.. pengalaman menjaganya, berada di setiap detik sakitnya, membuatkan aku puas dapat memberikan sesuatu pada dirinya..

aku takkan kembali selagi dia tak sembuh.. itu janjiku.. satu penangguhan yang begitu lama.. masa subsidi untuk menumpang di bilik kecil itu.. semuanya bagaikan mimpi.. satu mimpi yang sangat indah..

demi Jaja, Jojo sanggup buat apa sahaja.. kasih sayang Jojo tak mampu ditebus walau dengan apa pun di dunia ini.. kerana sayang pada Jaja, Jojo hilangkan rajuknya, hapuskan marahnya tetapi hari demi hari yang dilewatinya, Jojo berusaha untuk menebalkan rasa sayang pada Jaja.. kekalkan rasa ini ya Allah

*arghh! sakitt!*
sekali lagi dada Jojo bagaikan dicucuk-cucuk.. apakah ini??

Jaja...

aku sayang kau...

kerana Allah...

semoga kita bersama lagi di syurga...

in shaa Allah

ayat terakhir dihabiskan..

*sebelum mata rapat terpejam*

_catatan hati Jojo_


::sakit JANTUNG::

::Penyakit jantung merupakan pembunuh no 1::



jom kita kenali tanda-tanda sakit jantung.. 

1. Sakit dada

Sakit dada merupakan simptom yang paling kerap berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengadu sakit di bahagian dada sama ada ditengah atau di sebelah kiri. Pesakit mengatakan sakit tersebut turut dirasakan di bahagian leher, kiri bahu dan juga lengan kiri. Selalunya jika sakit tersebut TDAK SERIUS, ia cuma mengambil masa yang singkat untuk lega. Sama ada 5 MINIT hingga 10 MINIT. Tetapi sekiranya sakit tersebut serius ia boleh mengambil masa lebih dari 20 minit. Ubat bawah lidah (GTN) akan diberikan kepada pesakit untuk menghilangkan rasa sakit tersebut. Sekiranya pesakit masih juga tidak lega selepas ubat tersebut diberikan, pesakit mungkin mengalami infarksi jantung (myocardial infarction)

Sakit dada boleh berlaku semasa MELAKUKAN AKTIVITI mahupun BEREHAT. Sekiranya sakit tersebut berlaku semasa melakukan kerja-kerja berat, penyakit tersebut tidak seteruk apabila pesakit mengadu ketika rehat.
"Jika anda merasakan gejala seperti sakit di dada 
seperti merasa tertekan di tengah dada selama 30 saat ke 5 minit,
 maka itu sangat mungkin 
anda mengalami gangguan jantung"

Tetapi tidak semestinya pesakit yang mengadu sakit dada mengalami masalah jantung. Mereka juga boleh mengalami masalah saluran makanan seperti esophagus atau mengalami masalah gastrik di mana simptom tersebut menyerupai seperti sakit jantung.

Terdapat juga pesakit yang tidak mengadu sakit dada, tetapi mempunyai simptom-simptom lain seperti dibawah. Mereka berkemungkinan mempunyai sejarah kencing manis di mana saluran saraf rasa (sensation) sudah rosak.

2. Sesak nafas

Mereka juga sering mengalami sesak nafas terutama apabila mereka melakukan aktiviti. Penyakit jantung boleh menjadi semakin serius sekiranya mereka mudah mengalami sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan. Malah untuk menaiki tangga atau pergi tandas sekalipun mereka boleh mengadu sesak nafas.

Mereka juga boleh mengadu sakit dada pada waktu yang sama mahupun pada waktu yang berlainan.

Pesakit yang mengalami jantung gagal berfungsi ( cardiac failure), mereka sering menggunakan dua atau lebih bantal untuk tidur. Jika tidak mereka mudah untuk sesak nafas. Kadang-kala mereka boleh terjaga secara tiba-tiba pada waktu malam disebabkan kesukaran untuk bernafas.

3. Mudah berpeluh

Sering berlaku diwaktu malam ketika tidur sehinggakan terpaksa menukar pakaian berkali-kali. Ia juga boleh berlaku tidak kira waktu.

4. Sering berdebar-debar

Sering berdebar bukan perkara yang biasa berlaku kepada semua pesakit. Sesetengah pesakit mempunyai masalah berdebar dan setengah pesakit tidak.

Pesakit mungkin mengadu sakit ketika berjalan dan penyakit jantung juga boleh menyebabkan pesakit pengsan disebabkan oksigen tidak dapat sampai ke otak. 


# ini cuma beberapa petanda sahaja, ada beberapa petanda yang lain lagi.. just copy sikit je sekadar untuk pengetahuan diri saya dan anda semua.. 

AWAS ! pesakit jantung mudah MATI secara mengejut !! the KILLERSSS!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...