Pages

Ads 468x60px

Thursday, 14 March 2013

ular !! ular !! ular !!

ketika sedang berqailulah di dalam bilik..................

ular ni hanya gambar semata-mata..
bukan ular yang ada kaitan dengan ini cerita ! ;)


"Aaaaaarrrrrrr !!!!!!!!  ular ! ular ! dik, bangun dik ada ular !!!!"
jerit seorang kakak yang ketika itu sedang memakan keropok mamee di dalam bilik.. 

baru sahaja si adik ingin terlena, zzuuuppp !!!! rasa nak jatuh jantung dek mendengar teriakan si kakak..
nasib baik roh ni masuk jasad yang betul.. hehe.. si adik pula tengah tidur di atas lantai, tanpa berfikir panjang si adik terus melompat naik atas katil gaya dah macam ala-ala superman, lutut terhantuk di besi, sakit jangan nak cakap la.. tapi sebab takut tahap gaban punya pasal, sakit tu tak rasa langsung, dada berdebar kencang sambil mata si adik meliar mencari kelibat ular..

"mana? mana kak ularnya?" si adik sudah mula cuak.. si kakak sudah awal-awal cabut dulu meninggalkan si adik keseorangan dalam keadaan kebingungan dan ketakutan.. sampai hati... tiba-tiba.........

'eh apa benda yang panjang warna hitam halus depan mata aku ni?' si adik dah berada di tahap takut yang teramat sangat.. baru je nak jerit sekuat hati, nasib baiklah minda si adik ni masih boleh berfikir dengan waras.. maklumlah baru bangun tidur, tengah mamai-mamai gitu.. rupa-rupanya benda panjang warna hitam tu ialah 'earphone'.. fuhhhh,, rasa gemuruh di dada sudah mula kendur sedikit.. mati-mati ingat ular, hati si adik berbisik..

"oi dik, keluar la.. ular tu ada kat depan katil tadi" jerit si kakak dari luar bilik.. serentak itu, rasa ketakutan sudah kembali menguasai diri.. tanpa berlengah lagi, si adik dengan sekuat hati melompat dari atas katil straight ke arah pintu sambil berlari-lari geli-geleman.. bukan apa takut terpijak ular tu.. eeiiii !!!

tangan si adik sudah mula menggigil.. ayah yang ketika itu sedang beristirahat di atas buai, berlari-lari masuk ke dalam..

"apa yang kecoh ni?" soal ayah kehairanan..

"ular tadi dalam bilik" jawab si kakak..

"besar ke ularnya? warna apa?" soal ayah lagi.. langsir bilik diselak.. 

"sedang-sedang je besar ibu jari kaki.. warna kelabu" ujar si kakak.. dia hanya memerhatikan dari luar pintu je.. nak masuk bilik memang tak la..

ayah terus masuk memeriksa tempat yang didakwa ada ular tadi.. belakang meja, bawah katil, celah almari, semua tempat ayah cari namun tak jumpa.. erkk ~~ tak jumpa? alamak !! macam mana nak masuk bilik cenggini.. hati sudah mula rasa tak tenang.. 

emm,, walaupun ular tu tak sebesar mana tapi kalau dah keturunan penakut haiwan yang bernama "ULAR",, tak kira besar ke kecik, eeiii......... memang geli geleman.. bagi la wang berjuta pun kalau dicabar pegang memang takkan didekati apatah lagi disentuh... 

cari punya cari, geledah punya geledah, tak jumpa jugak.. so mereka pun berfikir mungkin ular tu terkejut tatkala mendengar si kakak menjerit, tu yang ular tu patah balik.. heemmm,, nak sedapkan hati la konon.. tapi logik ke? 

sejak tu, memang risau nak masuk bilik.. masuk pun mata pandang kiri kanan, sangat berhati-hati.. ambik barang terus cabut lari.. 
bila malam, aduhh !! rasa macam tak selamat je.. hatta semut jalan atas kaki, rasa terkejut tu bukan main dasyat lagi.. masyaAllah.. nak tutup lampu pun rasa seram je.. takut ular tadi tiba-tiba muncul.. nasib baiklah si kakak dan si adik ni tidur dalam bilik yang sama, kalau berasingan? memang tidur kat ruang tamu la jawabnya..

tidur malam tak lena, sekejap-sekejap terjaga.. automatik otak ni terfikirkan ular.. ishhh... sampaikan terbawa-bawa dalam mimpi.. dasyat sungguh la...


amacam dengan cerita ular ni? emm, actually ni memang cerita betul, baru terjadi tengahari semalam.. yang mana ana sendiri alaminya ( ana lah si adik tu) hehe... ^__*

apa yang ana nak cakap kat sini, bukan pasal ular tu pun,, tapi cuba kita bayangkan ular tadi ibarat perkara yang mendatangkan dosa.. bilamana ia hadir, menimbulkan rasa takut untuk didekati apatah lagi disentuh.. tatkala kita terlalu risau memikirkannya hinggakan terbawa-bawa ke dalam mimpi.. indah kan bila kita selalu rasa macam ni? mesti taknak buat dosa hingga mengundang kemurkaan Allah... 

ingatlah, walau apa pun yang berlaku, sentiasa ambil ibrah.. cubalah sentiasa menCARI HIKMAH.. mengapa Allah berbuat begitu.. kita dikurniakan akal supaya berfikir berpandukan al quran dan as sunnah..

peringatan demi peringatan diberi, berfikirlah !!

selamat berfikir dan beramal !!! renung-renungkan...... ^_^

kerana Allah kita mara ! barakallahu fikum....





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...