Pages

Ads 468x60px

Tuesday, 30 October 2012

JOM JADI ORANG YANG PEMAAF !

assalamualaikum semua !

segala puji bagi Allah, yang masih memberikan kita peluang untuk terus hidup menikmati nikmat iman dan islam,, masih lagi dapat menghirup udara yang segar tanpa sebarang caj,, tambah-tambah lagi Allah masih memberikan kudrat kepada kita untuk meneruskan kehidupan sebagai KHALIFAH,, sebagai DAIE !

pertamanya, selawat dan junjungan kepada Rasulullah S.A.W .....
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِِّ الأُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسلِّمْ
moga kecintaan kita kepada baginda semakin subur, mekar, dan bercambah hari demi hari.. sebab itulah post ana hari ini berkisarkan tentang sifat nabi kesayangan kita iaitu nabi Muhammad S.A.W, salah satu sifat terpujinya PEMAAF !

wahai sahabat-sahabatku sekalian,,
bagi seorang muslim, kita pasti tidak lepas dari membuat kesalahan kepada Allah dan juga manusia. jika kita berbuat dosa kepada Allah,, sekurang-kurangnya kita tahu Allah pasti ampunkan jika benar-benar ingin bertaubat kerana pintu taubat itu sentiasa terbuka sehingga nyawa ditarik sehingga ke kerongkong.. tapi bagaimana pula dengan manusia?? ada manusia yang mudah memaafkan, dan tak kurang juga ramai yang sangat sukar untuk memaafkan.. golongan yang sukar memaafkan inilah yang bahaya ! orang yang tidak suka memaafkan ini selalu terjebak dalam beberapa sifat mazmumah contohnya hasad dengki, dendam dan berlakulah fitnah memfitnah. bahaya kan? sebab tak suka memaafkan, lagi bertambah banyak kesalahan yang dibuat.. oleh sebab itu, walau sebesar mana pun kesalahan orang kepada kita,, berusahalah untuk memaafkan.. jika tak mampu,, renungilah sirah ketika hayat rasulullah.. bagaimana Rasulullah yang sangat pemaaf sehingga sanggup memaafkan orang yang telah membunuh ramai sahabatnya, menghinanya, menyakitinya, dan disebabkan itu juga ramai orang memeluk islam kerana keindahan akhlak baginda yang sangat pemaaf...



~memberikan kemaafan kepada mereka yang menyakiti diri kita merupakan sunnah nabi, bukankah Rasulullah itu pemaaf orangnya?

"Andai di dalam hatimu ada rasa cinta kepada Allah dan Rasulullah saw,jadikan sifat pemaaf sebagai sebahagian dari dirimu sahabat (^_______^)"


jadi, marilah berlapang dada, bersedia memaafkan kesalahan orang, nescaya orang juga akan mudah memaafkan kita. banyakkan berdoa semoga hati-hati kita ini lembut, mudah memaafkan.. sedangkan nabi pun ampunkan umatnya, inikan pula kita? 

MARI BERSIFAT PEMAAF ! ^____*




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...