Pages

Ads 468x60px

Wednesday, 29 May 2013

All Is Well !! ^_^

tett...tett...irama mesejku berbunyi ~

''salam..enti jangan lupa ya group kita gerak pukul 5.30 petang dan pastikan 5.20 dah ada depan pagar..please jangan lambat ! jangan zalimi masa orang lain..ok? jumpa nanti"

papp !!

henset dicampak atas katil.. aku terduduk di atas katil sambil menekup muka..perlahan-lahan air jernih mula membasahi pipi..menangis semahunya..bergema esakan kecilku namun mujurlah aku seorang sahaja yang wujud di dalam bilik ketika itu..opss, lupa bahawa cuma diriku sahaja yang wujud di level itu..maklumlah semua sudah bergembira di rumah sedangkan diriku ??? taknak cakap !!!! sedih !!! ku pandang beg baju yang telah ku sediakan untuk pergi ke 'sana'...buku-buku yang telah ku beli untuk persediaan tsaqofah turut ku pandang sama...mengapa hatiku ini terasa berat untuk pergi?? mengapa?? kehibaan jelas terasa di saat tiada lagi insan yang sanggup mendengar isi hati..Allahu akbar !! hanya kalimah itu saja yang mampu ku lafazkan sekuat hati...

nafas ditarik dan dihembuskan perlahan,, laluuuuu

henset diraih kembali, mencari-cari nama akhowat untukku lepaskan rasa yang terbuku di hati...jari jemari terus rancak menaip huruf dengan pantasnya, sederas air mata yang mengalir bagaikan tiada hentinya...

"tabah ye dik..cuba cari kekuatan tu dari Allah..kekuatan itu milikNya..akak tau adik akak ni 
kuat !"

"sabar ye..moga tadhiyyah ni dibalas dengan ganjaran yang paling bermakna dalam hidup"

"bukan saja-saja Allah memberikan ujian sebegitu, melainkan Dia tahu apa yang terbaik untukmu..saya doakan awak ye"

berderet-deret kata-kata ini masuk dalam inbox mesejku...tersenyumku seketika...rindunya aku pada insan-insan tak tertanggung...sabarnya mereka melayani kerenahku, menasihatiku...nostalgia mula terlayar di minda membawa ku jauh sebentar dari segala macam perkara yang semakin berat menghempap diri...





SABAR !! SABAR !! dan SABAR !! 

sedikit demi sedikit kekuatan itu hadir, barangkali keberkatan doa insan-insan yang ikhlas mendoakan..jazakumullahu khairan jaza' ~~ ^_^

tepat jam 5.30 petang, ku sudah bersiap sedia di hadapan pagar menanti sahabat-sahabat untuk pergi 'berjuang'...dan bermulalah perjalananku menuju ke 'sana' medan perjuangan..sepanjang perjalanan kami dibekalkan dengan taklifat...sentiasa tajdid niat, tadabbur surah as saff, zikir 7 100x, menghayati ayat seribu dinar serta menikmati keindahan alam !! 
TARBIYAH MAKAN DALAM (uhuk uhuk)

alhamdulillah, masuk sahaja ke dalam LRT masih ada bangku kosong memuatkan kami berempat..tafsir al quran dikeluarkan segera dan ana terus menyelak surah as saff...tiba di satu stesen kelihatan seorang makcik (area dalam 30an atau 40an) memimpin dua orang anaknya masuk ke dalam LRT...mereka duduk berhadapan denganku..makcik itu ditengah, dua orang anaknya sepasang lelaki dan perempuan duduk di sebelahnya..entah kenapa dari tadi mataku berminat untuk fokus memerhatikan mereka bertiga..semacam ada perkara yang.........entahlah.....ana sendiri tidak tahu...eh cukup ! takde apa tu... bisikku ke dalam hati perlahan..lalu ana kembali meneruskan taklifat yang belum selesai....

setibanya di sebuah stesen, sekali lagi mataku ini berminat untuk menonton aksi mereka...nak tau sebab apa?? emm,, ketika orang sibuk keluar dan masuk dalam LRT, kelihatan kelibat seorang makcik yang agak berumur di tengah kesesakan orang yang berdiri...daannnn tiba-tiba.......................

"makcik, meh duduk sini" budak lelaki itu menarik sedikit baju makcik berumur tadi..dia bingkas bangun..makcik itu pun menoleh...

"takpe nak, duduk je" makcik itu menolak lembut...

"makcik, meh la..takpe, biar saya yang berdiri" sekali lagi budak lelaki itu mempelawa...lalu makcik itu tersenyum dan terus duduk...

ku pandang wajah si ibu (makcik muda tadi)...sangkaan anda mesti si ibu ni beragama kan sebab anak dia baik macam tu?? yeke?? tapi sangkaan itu salah ! si ibu ni  bukanlah wanita yang menutup aurat dengan sempurna, tapi sifatnya sangat baik !! segan ana di situ ~~~

makcik agak tua dan makcik agak muda itu pun berbual-bual..terdengarlah ana bahawa si budak lelaki itu baru darjah lima dan kakaknya itu darjah 6..jelas kelihatan kasih sayang yang melimpah si ibu ni terhadap anaknya dengan tidak henti-henti mencium dua buah hatinya itu...begitu juga si kakak, mencium pipi si adik...kalau ana?? takde maknanya nak buat depan orang macam tu...dalam hati segan yang amat ! padahal keluarga sendiri je kut ~~~ lalalalala........ dan kisah inilah mengingatkan ana tentang kisah yang diceritakan sahabat ana ketika kami sedang berjalan-jalan di masjid jamek mencari buku tsaqofah, di mana kita jangan ingat kita ni pakai tudung labuh dah cukup baik, solat full berjemaah dah cukup soleh tapi kadang-kadang kita tak sedar pengemis di tepi jalan, orang yang tidak menutup aurat atau yang kita nampak tak berapa bagus dari kita, mana tahu doa mereka lebih makbul...mana tahu jika mereka ini wali Allah...so, jangan hukum seseorang dengan luaran sahaja, yang berhak menilai seseorang itu cuma Allah..yang berhak menentukan baik buruk seseorang juga Allah....

ketika itu juga..........mataku terpandang ayat ini....... 

"wahai orang-orang yang beriman ! 
mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?

sesungguhnya itu sangatlah dibenci oleh Allah 
jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan"


( surah as saff : 2 & 3 )

kata sayang mak ayah, tapi apa yang kita buat selama ni mak ayah suka tak? redha tak?? mereka gembira tak dengan diri kita sekarang?? Allahu akbar !!!! macam tu juga dengan amanah...jangan pandai cakap je sanggup terima amanah, tapi tak tunaikan sebaiknya.....perjalanan kita di dunia ini sentiasa bersamanya amanah....amanah apa??? KHALIFATURRAHMAN !! khalifah Allah....ya,, itulah amanah terbesar kita...ana nak memetik sedikit kata-kata makan dalam ~~~ hehe

"dakwah bukan satu pilihan, tapi ia WAJIB buat"

so, jangan asyik kata kita ni tak layak, tak bersedia,, kalau jawapan itu masih wujud dalam diri,, cuba tanya balik diri sendiri,, sampai bila aku taknak bersedia?? sampai bila aku ni tak layak?? haaa?? nak tunggu sampai sakaratulmaut datang menjemput ke baru aku nak bersedia?? kalau macam tu semua orang takkan pernah rasa layak..takkan ada orang yang nak teruskan rantaian perjuangan rasulullah kalau asyik kata diri tak layak ! tak bersedia ! 

itulah pentingnya TARBIYAH !! hidup bertarbiyah menjadikan kita lebih baik, lebih baik dan terus jadi lebih baik...itulah yang dapat ana konklusikan setelah ana jalani program tarbiyah selama 5 hari.. RELA DITARBIYAH...terasa semangat baru terus menular dalam saraf dan nadi...amboi ayat tak boleh over lagi ke? bukan main lagi..hehe...taklah cumanya nak pesan seperkara ~~

bila mana diuji oleh Allah, 
jika kita rasa tak mampu nak menanggungnya,
terduduk lemah bila dihempap ujian sebegitu rupa,
bukalah alquran dan bermainlah dengan ayat-ayat Allah,
janganlah terlalu mengikut kata hati dan emosi,
dan dari situlah,
terdidiklah erti kebergantungan kepada Allah dalam diri,
DAN ...
jangan lupa kita ada Allah !!
jangan lupa kita ada Allah !!
jangan lupa kita ada Allah !!





bila kekeringan idea telah melanda, bila si penulis sudah mula blur, maka cukup setakat ini sahajalah nampaknya...hehe...apa pun, INTANSURULLAH WAYANSURUKUM ( bantulah Allah nescaya Allah akan membantumu ) NAHNU ANSARULLAH !!! NAHNU JUNDULLAH !! NAHNU KHALIFATULLAH !! TAKBIRRRR !!!!!!!! maaf2,, semangat terlebih2 pulak..habis cerita dah,, gerak dulu,, jumpa lagi !! wasalam ~~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...