Pages


Ads 468x60px

Tuesday 27 August 2013

duhai TEMAN ! ini bingkisanku :)

::: inbox muka buku :::

"weh, nak request something boleh?" 

"kau nak request apa? kalau request tu dari orang yang aku sayang, aku buatlah"

"oh boleh ke?? errr, nyanyikan lagu untuk aku boleh? boleh eh? boleh la !" 

"masalahnya request tu bukan dari orang yang aku sayang.. hehe" 

"emm,, yelah aku faham.. sapelah aku ni kan.. sudahlah, request yang aku cakap before ni pun aku dah cancel"

"eh kau merajuk ke? janganlah macam ni, aku gurau je la..." 

*  terus logout *

Jojo merenung ke luar jendela.. memerhatikan sang bulan yang menghiasi dada langit.. alangkah bagusnya kalau aku dapat duduk kat bulan sana tu.. takde orang ! tapi bahagia ke hidup aku? argghh!! sekarang pun hidup aku tak bahagia.. ke mana aku harus bawa diri ini? mana lagi aku nak bawa hati ini? terus deraian air mata mengalir deras di pipinya.. sampai hati kau Jaja.. tidakkah kau sayang lagi padaku, sahabat? terduduk dia di atas lantai bersama esakan kecil.. haisyyy,, makin dilap-lap air mata ni, makin laju pula.. tak boleh jadi ni !

hah ! 

[01114802730] *terus hubungi....

"assalamualaikum, enti !"

"waalaikumussalam, ya enti ! sihat? kenapa suara macam baru lepas nangis je ni?"

"enti, ana mengganggu tak sekarang?"

"eh kalau spend masa untuk enti, bila-bila masa ana free.. ada apa ni yang?"

"enti, macam mana ye nak cakap... errr,, kenapa eh kita mudah sangat kecewa dengan seseorang tu bila dia buat kesalahan yang kecil sampaikan segunung kebaikan yang dia buat lebur macam tu je.. ?"

"ni ada problem dengan sahabat ke? betul kan?"

"errrr......"

"takpe enti..ana faham.. ana pernah lalui situasi macam tu.. tapi kan enti kena selalu ingat ayat ni ( Cintailah seseorang kerana kekurangannya, kerana suatu saat nanti kamu akan bahagia dengan kelebihannya dan jangan pernah mencintai seseorang dengan kelebihannya, kerana suatu saat nanti kamu pasti kecewa ketika kamu tahu kekurangannya).. Jika kita mengaku bersahabat kerana Allah,terimalah KELEMAHAN dan SIKAPNYA, seperti dia bersedia menerima kelemahannmu, jangan pula menjaja kelemahannya pada umum.. jika sahabatmu pernah membuatmu terluka, fikirlah bahawa dia seorang manusia yang tak sempurna,  jika sahabatmu pernah membuatmu marah, fikirlah bahawa bukan hanya dia yang pernah buat salah.."


"astaghfirullah.." 

"enti, Allah beri kesempatan untuk enti berkenalan dengan dia.. mungkin cuma untuk saat ini.. mungkin cuma untuk sekali ini, bukan untuk selamanya.. hargailah setiap saat itu.."


::: talian dimatikan :::

hati Jojo terpujuk.. terima kasih sahabat ! berbicara denganmu amat mendamaikan jiwaku.. jazakillah.....

Jojo merenung laman muka bukunya.. diintai sebentar nama friends yang sedang online.. eh, Jaja sedang online lah ! berkali-kali dia buka tutup chatbox.. berperang antara ego dan iman ! ya Allah berilah aku kekuatan,, hilangkan rasa rajukku.. doa Jojo...

"assalamualaikum Ja"

"waalaikumussalam Jo.. tak merajuk dengan aku lagi ke?"

"emm dah la tak payah ungkit.. aku dah okay"

"serius ni? fobia aku kalau kau merajuk.. maafkan aku.. aku sayang kau sebenarnya Jo"

"its ok Ja.. serius aku takde apa2..ermm,, aku pun sayang kau"

******************

gaduh-gaduh sayang, macam tu la kata orang.. sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula sahabat sejati, tak gitu? sape je yang sanggup tak cakap lama-lama dengan sahabat, ce gitau sikit?? 

لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاثة أيام , يلتقيان فصد هذا ويصد هذا 
وخيرهما الذى يبدأ بالسلام


Maksudnya : Tidak halal bagi seorang Islam itu tidak menegur sapa saudaranya lebih daripada tiga hari, berjumpa keduanya maka berpaling seorang ke tempat lain dan seorang lagi ketempat lain. Yang lebih baik daripada dua orang ini ialah siapa yang memulakan salam. 

haa,, ada lagi...


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
 “Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim”
Riwayat al-bukhari
Huraian:
* Silaturahim bermaksud menyambungkan tali persaudaraan atau kasih sayang, mengeratkan kembali rasa kecintaan serta menjaga keutuhan persaudaraan yang telah terbina terhadap saudara, kerabat, teman dan sebagainya.
Membina dan mengeratkan silaturahim adalah merupakan satu tugas dan tuntutan yang wajib di sisi Islam di mana Rasulullah s.a.w amat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia sebagaimana sabda baginda yang maksudnya:” Tidak halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari.” 
*Mewujudkan silaturrahim bukan sekadar membawa maksud menyambung kembali ikatan persaudaraan yang telah retak atau memulihkan semula ketegangan dalam perhubungan malah ia membawa erti yang lebih luas lagi iaitu membina kemesraan dan keakraban dengan sesiapa sahaja menerusi sifat saling membantu, bertolak ansur dan sebagainya. 
*Biasanya punca permasalahan dan gejala keretakan persaudaraan didahului dengan pertengkaran dan saling menjauhkan diri. Maka adalah menjadi kewajipan bagi seorang muslim yang lain mengajak saudaranya yang bertelagah itu ke jalan perdamaian sama ada dengan cara mendatangi, menyapa atau memberi salam serta diikuti dengan ucapan meminta maaf. 
*Seseorang yang sedang berada dalam suasana tegang (perselisihan faham) hendaklah membanyakkan sabar dan bersikap terbuka serta mengalah untuk meminta maaf atau memaafkan orang lain. Jangan bersikap sombong dan angkuh serta menganggap diri sentiasa benar atau betul kerana inilah punca terjadinya keretakan hubungan yang berterusan. Sesungguhnya dosa sesama insan hanya boleh dimaafkan oleh manusia itu sendiri dan bukanlah boleh diampunkan oleh Allah S.W.T.
Cuma perlu difahami, jika tidak bertegur sapa kerana berjauhan, kesibukan dan terputus komunikasi sehingga tidak dapat bertegur sapa lebih dari 3 hari, ia tidak termasuk dalam larangan Islam.


**************

mengalahlah kalau perlu, Jojo.. kalau sebuah ukhwah perlu sentiasa dibayar dengan air mata pun aku sanggup.. aku dah lali menangis ni.. aku dah letih terasa hati, kali ini biarlah apa jua orang lain buat padaku, pandanglah ia seperti angin lalu.. dont be so sensitive towards people around you..

Jojo, sentiasa ingat ! bahagia tu tak lama, duka jua tak berpanjangan.. asam garam dalam ukhwah banyak mengajar erti sabar.. jika kasih sayang yang diberi, jangan harapkan balasan.. kelak bila balasan yang dia beri tak seperti yang kita harapkan, kita juga yang PATAH HATI.. jika sahabatmu menyayangimu, maka sayangilah dirinya lebih dari itu.. Jaja, aku memang segan nak jadi agak 'romantik' depan kau tapi aku perlu train diri aku ni supaya jadi orang yang tahu menghargai.. aku taknak aku yang akan terkilan satu hari nanti kerana membiarkan ukhwah kita tak begitu istimewa seperti indahnya ukhwah Abu Bakar terhadap Rasulullah.. 

sahabat, kau bukan milikku.. aku jua bukan milikmu.. kau hanyalah pinjaman sementara.. satu pinjaman Allah yang sangat indah.. sebab tu aku harap sangat 'pinjaman' ini akan bertukar status 'memiliki' iaitu kekal selamanya di Jannah.. Allah hadirkan dirimu bukan saja-saja.. semua orang layak menjadi sahabat kepada yang lain.. you deserved towards them ! do you think i am such good enough? NO ! never ! aku juga sepertimu, masih mencari-cari arah.. kekuranganku kau isi, kelebihanmu melengkapiku,, tidakkah kau tahu?


Jaja, 
apakah kau fikir aku senang nak melangkah pergi?
tak terbayang bagaimana perasaan aku saat itu nanti
masihkah setia air mata ini terus mengalir?
mampukah aku melepaskan tanganmu?
bagaimanakah keadaan aku selepas kita tidak bersama lagi?

sahabatku Jaja,
terdengar lagu-lagu yang kau suarakan setiap hari
terasa seperti jiwaku telah separuh pergi
terbang tanpa arah
sayapku kian patah
ku hanya mampu pasrah
redha menerima yang kita bakal berpisah

suratan yang telah tertulis
mungkin sudah tiba masanya
kita terpisah antara persimpangan jalan
meneruskan pengembaraan kehidupan
biarpun tidak bersama
tapi
satu saat nanti kita pasti bertemu lagi di penghujungnya

pisah?
aku jua tak sanggup
tapi hati perlu kuat
kena bersedia
menerima apa saja yang Allah takdirkan
dalam hidup kita
KAU & AKU adalah milikNya
bertemu dan berpisah kita kerana Allah
moga sentiasa dalam redhaNya

-sirru ala barakatillah..fi hifzillah-

Jaja, thanks for everything.. moga Allah yang mampu membalas semua kebaikanmu.. i luv you more than you ever know =) -Jojo-


* watak di atas hanyalah khayalan penulis semata-mata.. jika ada kaitan dalam hidup anda, penulis yang faqir ini cuma ingin bingkiskan cuma secebis buat ibrah kita bersama.. tak lebih dari itu....

biar SUSAH asal BAHAGIA
jangan SENANG tapi SENGSARA
biar MERINDU asal tak JEMU
jangan SAYANG tapi TERSEKSA
biar BERJAUHAN tiada PERBALAHAN
jangan di SISI tapi tak SERASI

SAYANGILAH sahabat anda ! JAGALAH hatinya ! sepertimana kita sayang pada diri, macam tu jugak kita sayang sahabat kita.. hargailah pinjaman Allah itu.. hayatilah ukhwah itu dari hati.. ikhlaslah jua dalam memberi.. 



wallahu a'lam... lots of love.. fuuuhhhh <3









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...