Pages


Ads 468x60px

Saturday 15 December 2012

oh my ARABIC !

bismillahirrahmanirrahim... apa khabar semua?? 

emm,, dah dekat nak 2 jam ana terpaku depan laptop.. kenapa jari jemariku kali ini tidak lagi rancak menarikan keyboard seperti biasa? niat di hati nak update blog tapi tak tau nak berbicara mengenai apa.. no idea.. lepastu ana close, buka tweeter, emm,, takde yang menarik.. buka pula facebook, tengok news feed, banyak juga pengisian yang ana dapat.. tazkirah, isu semasa dan juga perkembangan terkini sahabat-sahabat ana.. alhamdulillah, jika kita gunakan dengan baik, kita akan mendapat manfaatnya.. jangan sampai kita terleka ditelan arus zaman yang semakin melekakan.. bahaya tu !!

lalu, duduk punya duduk, tiba-tiba ana terpandang buku TATBIQ NAHU (sebuah kitab arab) kat atas meja.. aik, laju aje tangan ni nak mencapai buku tu.. belek punya belek, ana pun bacalah.. masyaAllah, lepastu terkeluarlah ayat-ayat ni "panjangnya nak i'rob.. eh ni apa benda pulak ni? tak pernah dengar pun.. oh macam tu ke,, apasal pulak mauqi' nya begini? peninglah.. oh macam tu ke, baru tau.. selama ni tak perasan pun.... " tak lama lepas tu,, ana pun tutup.. satu keluhan berat dilepaskan.. ana beralih ke katil sambil memeluk buku TATBIQ NAHU di dada.. sambil bersandar di dinding, mataku dihalakan terus ke luar tingkap.. ana terus berfikir.. susahnya bahasa arab ni.. makin lama makin susah pulak rasanya..

Astaghfirullah, kenapa aku cakap macam tu? tak boleh,, ana kena kuatkan semangat.. ana adalah seorang muslim.. tambah-tambah lagi ana mengambil jurusan bahasa arab di UIA.. pada masa yang sama, satu amanah telah terpikul di bahu ana.. bila habis je study kat universiti, ana bakal berhadapan dengan masyarakat luar.. jika ana sendiri tak memahami bahasa arab ni sungguh-sungguh, macam mana ana nak mengajar generasi akan datang? jika ada saudara  baru yang berminat untuk mempelajari Islam, apa yang ana nak jawab? tiba-tiba, ana terfikir, dulu ada sahabat-sahabat ana berkata...


"serius, aku tak suka belajar arab ni... susah kot.. kalau subjek bahasa arab ni aku tak skor dalam SPM kali ni pun takpe, tak penting.." 

"emm,, lepas PMR aku bertekad nak pindah sekolah sains tulen atau sekolah biasa sebab aku taknak belajar bahasa arab lagi.."

"kalau aku terus belajar bahasa arab pun takde gunanya, sebab aku minat profesion yang mencabar macam perubatan, aku nak jadi doktor.. kalau aku amik subjek bahasa arab untuk SPM, mesti mencacatkan slip exam aku je..."

hatiku sayu.. mataku berkaca-kaca apabila teringatkan kata-kata sebegini yang pernah diucapkan oleh sahabat-sahabat ana dulu.. sedih.. jika nak diikutkan time zaman sekolah menengah, ana nak amik kos math masa dekat U nanti.. sebab ana minat sangat dengan math.. bagi ana, kalau tak dapat A+ math atau add math,, umpama fail.. itu perasaan ana dulu.. pada masa yang sama ana minat jugak bahasa arab, kedua-dua subjek yang ana bersemangat bila belajar dalam kelas.. kalau ngantuk pun ana akan cuba lawan.. alhamdulillah sehinggalah tiba waktu result SPM diumumkan,, ana berjaya dapat A+ dalam subjek math, addmath, bahasa arab dan selebihnya tiga subjek lain... saat tu ana rasa puas sangat, haza min fadhlillahi rabbi.. syukur.. ingatkan bila dah rasa happy ni lega sikit tapi...... aduh, ya Allah, manakah pilihan yang lebih baik bagiku? math atau bahasa arab? bahasa arab atau math? 

serentak itu kata-kata ustaz  ana mula terngiang-ngiang di telinga "sekarang ni bilangan ustaz atau ustazah yang mahir dalam bahasa arab semakin sikit (terutamanya di bahagian negeri ana lah..ana akui tu).. kalau boleh saya nak ada antara student saya yang terus memperjuangkan bahasa arab ni.. setakat ni belum ada lagi student sekolah kita yang menjadi pensyarah bahasa arab..." serentak itu, anak mata ana bertembung dengan mata ustaz.. satu renungan yang mempunyai makna yang tersurat dan tersirat.. apakah ana yang..... ??? 

bila nak isi kos di borang UPU, terteralah subjek math, statistik..wahh, bestnya.. lepastu, ana scroll bawah lagi, bahasa arab.... ana agak lama terpaku di situ.. antara BAHASA ARAB dan MATH, mana satu jadi pilihan? bila ana dah berfikir dengan masak semasak-masaknya, sambil berdoa memohon pertolongan, inilah hasilnya....

1. BAHASA ARAB (UIAM)
2. .........................................
dan seterusnya.....(ana tak ingat pulak)

apa yang ana nak highlightkan, ana tetapkan pendirian, ana akan terus mempelajari dan menguasai bahasa arab.. asalnya ana dah mohon biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke Jordan namun, keluarga ana tidak mengizinkan.. ana redha, mungkin tiada rezeki buat masa sekarang, tapi ana percaya bahawa doa itu adalah aura positif.. keinginan yang begitu kuat untuk berada di Jordan, ana pendamkan dulu,, dalam hati ana, ada satu sudut yang ana simpan khas buat bumi anbiya' itu, sungguh ana rindu untuk berpijak di bumi Jordan.. tetapi,, perancangan Allah itu lebih baik kan? Allah bagi pula ana peluang untuk berada di UIA.. ya,, di sinilah ana sekarang.. semata-mata kerana bahasa arab, ana kuatkan semangat.. ana yakin, pasti terbuka peluang untukku untuk ke sana satu hari nanti, jika bukan atas sebab belajar, mungkin atas sebab lain kan?? insyaAllah,, mudah-mudahan dimurahkan rezeki untuk ke sana.....

kullu min ajliha, lughah arabiyah.. kecintaan yang kian menebal terhadapnya, ana akan harungi jua.. susah pun susahlah.. baru permulaan, jika dah mahir nanti mudahlah.. bagi sahabat-sahabat yang mungkin takde basic, ana tahu, memang susah nak faham.. biar kita takde basic asalkan jangan pernah kata "aku tak suka bahasa arab"... at least, kita ada keinginan nak mempelajari bahasa al Quran.. bahasa arab ni sangat unik sebenarnya, lain daripada yang lain,  ianya satu bahasa yang sangat indah.. keindahan sasteranya sangat memukau.. disebabkan itulah Allah menggunakan bahasa arab sebagai bahasa al Quran.. bahasa arab menjadi mulia kerana menjadi bahasa al Quran dan juga al Hadis... rasulullah S.A.W pun bercakap dalam bahasa arab.. bahasa rasmi agama Islam juga adalah bahasa arab.. so kita sebagai muslim? sangat perlu untuk mempelajarinya.. tak kisahlah, kita ni bakal doktor, engineer, polis dan sebagainya,, ilmu bahasa arab itu perlu ada dalam diri.. biarpun tak mempelajarinya secara mendalam, cukuplah sekadar asas-asas... 

walaupun bahasa arab adalah bahasa yang sukar, namun bukanlah susah bagi umat Islam menghafaznya iaitu al Quran. ini berbeza dengan kitab suci lain, sebagaiman bible misalnya. keuniversalan al Quran dibuktikan sengan bagaimana Allah menjaganya melalui orang-orang alim dan yang memiliki kelebihan dalam menghafaznya (tahfiz). walaupun ianya terdiri dari ribuan ayat, dalam sejarah selalu saja ramai orang yang mampu menghafaznya secara cermat dan tepat. hatta dia orang buta atau kanak-kanak pun, al Quran mudah dihafaz aatau dilagukan dengan gaya apapun..



AYUHHHHH !!!! belajarlah bahasa arab kerana ianya bahasa al Quran..

sahabat, belajarlah bahasa ini, meskipun dengan hanya sekecil-kecil benda.. kini ku akui,, melalui bahasa arab,, ku menikmati sentuhan kalamullah (al Quran) dan islam yang amat menyeronokkan dan indah.. tak percaya?? mulakan segera dan anda akan merasainya !!! bittaufiq wannajah... ^__^



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...